Klaar met snoozen? Deze 14 tips helpen jou sneller wakker worden

Of het nou zomer, winter, lente of herfst is: het is veel makkelijker om lekker te blijven liggen wanneer je wekker gaat. Al is het maar voor vijf minuten, met het mogelijke resultaat dat je je verslaapt of suf wakker wordt. Om deze slechte gewoonte af te leren, hebben we wat tips op een rijtje gezet waarmee snoozen verleden tijd is en wakker worden appeltje eitje is.

Stop met snoozen

We schreven het al eerder: snoozen is hartstikke slecht voor je. Waarom? Experts geven de volgende verklaring:

When your alarm sounds in the morning, you are torn out of restful sleep. This shock quickly engages your sympathetic nervous system, the fight or flight branch of your autonomic nervous system.

Oke, nu we weten dat snel wakker worden gezondheidsvoordelen heeft, is het tijd om vast te stellen hoe je dat precies doet. Hieronder volgen veertien tips waardoor jij misschien wel een ochtendmens wordt.

1. Alarm

Als je geen ochtendmens bent, is het wakker worden door een afschuwelijk luidruchtig geluid een verschrikkelijk vooruitzicht, zelfs snoozen is dan geen fijne bezigheid. Dus gooi je oude alarmklok uit het raam en zorg dat je wakker wordt op een geluid dat door jou als aangenaam wordt ervaren. Misschien een radio-alarm waarbij je favoriete zender je oren vullen met prachtige klanken of een wekker waar natuurgeluiden uitkomen. Er zijn genoeg opties dus neem geen genoegen met een alarm waarvan menig mens het kippenvel op zijn armen krijgt. Pro-tip: ga niet voor het alarm op je telefoon. Voor een goede nachtrust laat je dat blauwe scherm buiten je slaapkamer achter.

2. Verwarming

Het laatste waar je zin in hebt, is opstaan en je warme dekens inruilen voor een omgeving waar de temperatuur onder het nulpunt uitkomt. Maak het daarom een stuk aangenamer door een timer op je centrale verwarming te zetten in de wintermaanden. Het huis zal op deze manier lekker warm zijn wanneer je wakker wordt.

3. Kleren

Als je huis warm is, maar je kleren ijskoud dan schiet het nog steeds niet op. Dus leg je kleren de avond voordat je gaat slapen over de verwarming. Gegarandeerd dat je lekkere warme kleren de volgende ochtend een glimlach op je gezicht tovert. In de zomer geldt uiteraard het omgekeerde, al hoef je je outfit niet in de vriezer te leggen.

4. Koffie

Als je net zo’n koffie junkie bent als wij zijn, dan gebruik je deze methode wellicht al. Zo niet, dan mag je ons altijd bedanken. Het enige wat je hoeft te doen is je timer op je koffiezetapparaat in te stellen. En oké, als je een classic Senseo in huis hebt, zal dit moeilijk gaan. Maar veel koffiezetapparaten hebben tegenwoordig een timer waardoor je een heerlijk vers gebrouwen kop koffie hebt klaar staan in de ochtend. Als de geur van een heerlijk bakje koffie je niet uit bed krijgt, weten wij het ook niet meer.

5. Douche

Niets krijgt je bloedcirculatie op gang als een verfrissende douche. Dus spring gelijk onder de douche in de ochtend. Was die suffe blik van je gezicht en je voelt je klaar om de koude dag te starten. Met behulp van een fles mint of limoen douchegel worden je zintuigen geprikkeld en voel je jezelf nog een stuk frisser.

6. Ontbijt

Zorg dat er een ontbijt klaarligt voor je. En nee, we bedoelen niet dat je gelijk een compleet Engels ontbijt moet klaarmaken, maar als je zorgt dat er een lekker ontbijt in huis is, kom je misschien wat makkelijker uit bed. Een goed gevulde yoghurt of gebakken eitje werkt altijd goed. En we hoeven je vast niet te vertellen dat genoeg studies hebben aangetoond dat een goed ontbijt je de juiste energie geeft om de dag te starten.

7. Slaap

In de zomer heb je misschien genoeg aan een paar uur slaap, maar op de winterochtenden probeer je jezelf te overtuigen dat je verloren slaap moet inhalen door in je warme deken te blijven liggen. Dus zorg dat je op tijd gaat slapen, zodat je er ook weer op tijd uit kunt.

8. Vroege vogels

Zorg dat je altijd omringd bent door een groep vroege vogels, met de afspraak dat iedereen elkaar in de ochtend belt. Op deze manier vermijd je het gevoel dat jij de enige bent die op een koude vroege ochtend moet opstaan.

9. Water

Dit is misschien iets minder prettig, maar het werkt. Plons een hoeveelheid water in je gezicht en gooi vervolgens een glas, gevuld met water, achterover. Het is verfrissend en je bent gelijk wakker.

10. Warmte

Je lichaam is een stuk kouder wanneer je wakker wordt dan toen je ging slapen. Dit heeft te maken met een tragere hartslag en bloedsomloop. Dus zorg dat de kleren die je aan gaat doen in de buurt liggen. Doe je sokken en trui alvast in bed aan en stap daarna pas uit bed.

11. Drink

Drink een glas water of twee voordat je gaat slapen. Er is een goede kans dat je naar de toilet moet de volgende ochtend en als je er eenmaal uit bent, is het halve werk al gedaan.

12. Wakker worden

Waarschijnlijk heb je dit al tig keer meegemaakt. Je wordt wakker nog voordat je wekker is afgegaan. Het is pas kwart over zes en je hebt nog een half uur voordat je wekker eigenlijk zou afgaan. Je besluit te blijven liggen, je wekker gaat alsnog en nu voel je je enorm suf en ben je geneigd verder te snoozen. Vermijd dit voortaan. Sta op wanneer je wakker wordt. Houd de cyclus aan die je lichaam aangeeft en geniet van de paar extra minuten op een dag.

13. Iets in het vooruitzicht

Zorg dat je diezelfde dag nog iets hebt te doen waar je naar uitkijkt. Ga sporten, spreek af met vrienden, zorg dat je een belangrijke afspraak plant, wat dan ook. Het is veel makkelijker om uit bed te komen wanneer je gefocust bent op iets dat je daadwerkelijk wil doen.

14. Geloof jezelf niet

Dit is de grootste fout die we allemaal maken, naast snoozen dan. De avond vooraf zeg je tegen jezelf dat je op tijd opstaat. Een uur of zes in de ochtend moet toch wel lukken. Vervolgens zegt je ochtendbrein dat het beter is om nog eventjes in slaap te vallen. Je verzint honderden redenen waarom het verstandiger is om te blijven liggen met als resultaat dat je je verslapt of suf voelt. Dus geloof jezelf nooit in de ochtend. Probeer jezelf te dwingen uit bed te komen en zet alle vormen van ‘ochtendlogica’ uit.

Lees ook: Zo wordt jij die persoon die ‘s ochtends naar de sportschool gaat

Reageer op artikel:
Klaar met snoozen? Deze 14 tips helpen jou sneller wakker worden
Sluiten