Zo pak je jouw sportroutine dit jaar wél goed aan

Het is 2 januari, wat betekent dat we het eindelijk eens over de goede voornemens gaan hebben. Gister was nog een brakke dag, maar vandaag is het tijd om naar de gym te gaan. Want een betere sportroutine stond op je programma voor dit jaar, toch? Dus… Sporten maar.

Vol goede moed ga je naar de sportschool maar de motivatie neemt steeds meer af. Hoe houd je die voorgenomen sportroutine dit jaar wél vol?

Meer sporten in 2020

Al die oliebollen, borrels en kerstdiners waren de reden om eens flink te gaan sporten in het nieuwe jaar. In het begin van januari gaat dat je meestal wel redelijk af, maar na een tijdje wordt het toch lastiger. Waarom houden andere mensen het toch wel altijd vol? Take it easy, je hoeft het jezelf echt niet moeilijk te maken om die sportroutine dit jaar tóch vol te houden. Wij delen tips voor succes.

1. Wees realistisch

Vijf kilo afvallen, minder vlees eten, meer lezen, trainen voor een marathon en geen snacks meer. Het liefst zou je het roer helemaal om willen gooien op 1 januari, maar het is al lastig genoeg. Probeer dus niet alles tegelijk te doen en wees realistisch, zo voorkom je teleurstellingen. Als jij vijf kilo wil afvallen, focus je daar dan op en bewaar de rest voor later. Het moet wel leuk blijven.

2. Sporten gaat niet zonder slaap

Wil je meer sporten en afvallen? Zorg dan dat je genoeg horizontale uurtjes maakt. Slaap is enorm belangrijk voor je lichaam en helpt je bij het realiseren van je doelen. Je houdt energie over om te gaan sporten en je eet minder. Lekker vroeg je bed in.

3. Maak je doelen specifiek

Wanneer heb jij je doel bereikt? Een antwoord op die vraag is cruciaal. Hoeveel keer per week wil je gaan sporten? Maak een schema waar je je aan kunt houden. Wil je kilo’s kwijt? Zorg dat je een methode vindt waar je je aan kunt houden. Door een specifieke doelen te stellen lukt het beter om deze te realiseren. You can do it.

4. Weet waarvoor je het doet

Als je de voordelen van het sporten voor ogen houdt, is het makkelijker om het ook daadwerkelijk te doen. Houdt dus voor ogen dat je fitter wordt, dat je wat kilo’s kwijtraakt en dat het bijdraagt aan je gezondheid. Herinner jezelf dus vaak aan de voordelen en die sportroutine is binnen no-time een feit.

5. Deel het met je omgeving

Als iets je motiveert om meer te gaan sporten, is het wel support uit je omgeving. Deel je goede voornemen met vrienden of familie en misschien is er wel iemand die je wilt vergezellen in de sportschool. Daarnaast is het een goede stok achter de deur, omdat ze je continu vragen hoe het met sporten gaat.

6. Zet reminders in je telefoon

Soms zijn we zo veel met andere dingen bezig dat we vergeten om wat meer te bewegen. Als je meer wil sporten en bewegen in het nieuwe jaar, zorg dan dat je af en toe een reminder in je telefoon zet. Op deze manier haal je die doelen zo binnen.

7. Beloon jezelf

Ben je de hele maand vier keer per week naar de sportschool gegaan? Heb je je doelen behaald? Zorg er dan voor dat je jezelf ook beloond. Je mag best een stukje chocolade of een avondje uiteten. Houd het leuk voor jezelf, dan houd je het makkelijker vol.

8. Maak het leuk

Last but not least, zorg ervoor dat je een leuke sportroutine hebt. Je hoeft niet elke dag aan de gewichten te hangen in de sportschool, een lesje boeken zorgt afwisseling en wie weet ontmoet je nieuwe mensen. Maak het leuk voor jezelf en zorg ervoor dat je doet waar je lichaam behoefte aan heeft.

You got this.

Women's Health

Reageer op artikel:
Zo pak je jouw sportroutine dit jaar wél goed aan
Sluiten