Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je met een kater sport

Die spinning-les om 08:00 klonk in eerste instantie als een fantastisch idee, maar na die drie gin-tonics gisteravond, denk je daar nu toch anders over. Sporten met een kater is namelijk tien keer niks. Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je toch met die hangover in de sportschool staat.

Sporten met een kater

In december is je sociale leven booming en heb je vast en zeker meer etentjes, borrels en andere leuke sociale activiteiten op de planning staan dan normaal. Wil je je sportschema niet uit het raam gooien deze maand, dan moet je een beetje passen en meten binnen je agenda.

Heb je een hele gezellige avond gehad en ga je de volgende ochtend toch met een katertje naar de sportschool? Bikkel. Maar is het wel goed voor je lichaam? Dit is wat er namelijk gebeurt.

1. Je krijgt sneller een blessure

Of je Uber-chauffeur je nu al voor middernacht thuis heeft afgezet, maakt niet uit. Die drankjes in je lichaam hebben sowieso effect gehad op je slaapkwaliteit. Een onderzoek in JMIR Mental Health heeft aangetoond dat zelfs gemiddeld drankgebruik op een avondje je slaap al verzwakt.

Dr. Leon Creaney, consultant aan het Manchester Institute of Health & Performance zegt: “Working out when tired can increase your risk of injury – hamstring injuries often occur when a tired person tries to sprint. Fatigued muscles can’t react as quickly either, so your coordination and agility are compromised, too.” Pas dus maar op dat je niet van je fiets valt tijdens je les.

2. Pas op voor dehydratie

Na een avondje stappen heb je sowieso al wat meer vocht nodig door alle vodka-sprites. Tenzij je net zo vaak een glas water achterover hebt gegooid als dat je je pinpas uit je zak hebt getrokken aan de bar, ben je al uitgedroogd voordat je überhaupt hebt gedacht aan sporten.

Leon zegt “While moderate dehydration hasn’t been found to impair performance during exercise, severe dehydration has been linked with poor concentration and fatigue, which can lead to cramps, strains and injury.” Even twee flesjes water meenemen als je met een katertje gaat sporten, dus.

3. Je kan een deel van de alcohol uitzweten

Dit is geen mythe, gelukkig. Zo’n tien procent van de alcohol verdwijnt uit je lichaam via zweet, urine en adem (ja, echt). Maar vertrouw er niet op, want je lichaam werkt je ook weer tegen op dit gebied. Je zweet namelijk een stuk minder met een kater.

Leon legt uit: “Dehydrated kidneys work extra hard to preserve water – and your body will reduce the amount you sweat to aid this.” Als je dus té hard gaat in de sportschool loop je het risico om meer gedehydrateerd te raken dan dat je al bent. Daar zit je natuurlijk ook niet bepaald op te wachten.

4. Reken maar niet op meer spieren

Als je gaat sporten met het doel om meer spieren op te bouwen, laat dan maar even zitten. Alcohol heeft namelijk een enorme negatieve impact op de groei van je spiermassa.

Personal trainer Jason Jackson zegt: “Muscle development is directly impacted by alcohol, and fast-twitch muscle fibres – most responsive to resistance training – are especially affected. Fat-burning takes a dive, too. Drinking just two units of alcohol suppresses it by 73% for several hours.”

Dat gezellige avondje drinken zorgt er dus voor dat je spieren niet bepaald gaan groeien de volgende dag in de sportschool. Jammer, maar helaas. Gelukkig is een workout ook goed voor je mentale gesteldheid en zeker met een katertje is een beetje beweging nooit verkeerd.

5. Je kan gaan trillen

En dan bedoelen we niet trillen met die billen zoals je gisteravond op de dansvloer hebt gedaan. Nee, je lichaam kan enorm gaan trillen door je lage bloedsuikerspiegel. Jason legt uit: Alcohol interferes with the liver’s ability to keep blood-sugar levels steady.”

Dit kan je voorkomen door een half uurtje voor je workout een stuk fruit te eten. Voel je je naast brakjes ook echt misselijk? Ga dan voor een relatief rustige sportles en drink van tevoren thee met gember. Dit zou namelijk de misselijkheid verminderen.

Sporten met een katertje is alles behalve ideaal en waarschijnlijk gaat het een stuk slechter dan normaal, maar zodra die les erop zit voel je je tien keer beter.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

Dit is dus waarom je kater erger wordt naarmate je ouder wordt

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Cosmopolitan

Reageer op artikel:
Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je met een kater sport
Sluiten