Kan je het beste ‘s ochtends of ‘s avonds sporten? Dit is het antwoord

Sporten, het blijft een hele opgave voor ons. Daarom blijven we zoeken naar het beste moment van de dag om de sportschool in te gaan. Kan je dit nu beter ‘s ochtends vroeg doen, of is ‘s avonds bewegen beter voor je? Dit is wat we erover weten.

De een staat namelijk om 07:00 uur al in de gym, terwijl de ander nooit eerder dan 20:00 de sportschool inloopt. Maar maakt dit eigenlijk uit?

‘S ochtends of ‘s avonds sporten

Vraag het aan een paar vrienden en je zult zien dat bijna iedereen een duidelijke voorkeur heeft voor ‘s ochtends of ‘s avonds sporten. Sommige mensen staan extra vroeg op om hun workout aan het begin van de dag al gedaan te hebben. Anderen wachten liever tot het einde van de dag om te sporten. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van vroeg of laat sporten?

Waarom ‘s ochtends sporten

Verschillende onderzoeken tonen aan dat mensen die in de ochtend sporten betere keuzes maken op gebied van eten gedurende de dag. Daarnaast is er een andere studie die aantoont dat wanneer je sport op een nuchtere maag, je spieren beter functioneren. Let wel op want wanneer je niet gewend bent om op een nuchtere maag te sporten, kan het zijn dat je in eerste instantie veel minder aankan. Pas op voor duizeligheid of misselijkheid en stop meteen als je onwel wordt.

Wat maakt sporten aan het begin van de dag zo aantrekkelijk? Dat is uiteindelijk voor de meeste mensen een mentaal voordeel. Het is namelijk altijd een goed begin van de dag en zet de toon voor hoe je eet, hoe je je gedraagt en hoe je je voelt. Psychloog Fabio Comana zegt: “Research suggests that people who exercise early in the day are more likely to adhere to their fitness routine because their willpower is stronger then and the pressure of the day hasn’t yet accumulated.”

Waarom ‘s avonds sporten

Dat klinkt heerlijk, dus waarom zou je ooit nog ‘s avonds sporten? Nou, verschillende studies tonen aan dat je later op de dag van nature sterker bent en mentaal beter voorbereid bent. Dit kan je helpen om betere prestaties in de sportschool te behalen. Waar je ‘s ochtends niet meer dan vijf burpees gedaan krijgt, heb je aan het einde van de dag misschien wel energie voor tien. Je lichaam is ‘s avonds beter in staat om conditietraining langer vol te houden. Als je dus echt even wil “knallen” in de sportschool is het misschien beter om na werk of school te gaan.

Ondanks dat je lichaam beter voorbereid is op een heftige workout, is je geest dat misschien niet. Studies tonen aan dat de verleiding om een sportsessie over te slaan veel groter is ‘s avonds. De dag kabbelt voort en het gebeurt vaak dat er andere dingen tussenkomen die meer prioriteit hebben. Dat, of Netflixen op de bank wordt na een lange dag werken ineens héél verleidelijk.

Het oordeel

Uiteindelijk is de beste tijd om te sporten de tijd die je het makkelijkst volhoudt. Een workout is altijd goed voor je, hoe hard je ook je best hebt gedaan. Kies daarom voor een ochtend- of avondsessie, afhankelijk van op welke tijd sporten het minst als een verplichting voelt.

Als jij het fijn vind om ‘s ochtends ‘sporten’ al van je to-do list af te strepen, moet je dat zeker doen. Maar als jij het fijner vindt om je eerst mentaal voor te bereiden op het sporten, dan ga je lekker ‘s avonds. Doe wat goed voelt.

Reageer op artikel:
Kan je het beste ‘s ochtends of ‘s avonds sporten? Dit is het antwoord
Sluiten