Sporten voor het slapen: go of no go? Wij hebben het antwoord

Een intensieve workout in de avonduren wordt vaak afgeraden. Tijdens zo’n gymsessie zou er té veel adrenaline vrijkomen om nog lekker te kunnen slapen. Maar klopt dit wel? Is sporten voor het slapen een go, of een dikke no go?

Sporten maakt gelukkig. Het is dan ook helemaal niet gek dat jij na een lange werkdag nog zin hebt om een uur intensief te sporten, omdat je daar juist energie van krijgt.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Bedrock.nl.

Wel of niet sporten voor het slapen gaan?

Maar misschien herken je het wel: na die lekkere work-out duik je voldaan je bed in en vervolgens kan je niet in slaap komen. Je staat nog stijf van de adrenaline.

Mensen die vaak ‘s avonds sporten hebben vast wel eens gehoord dat sporten in de late uurtjes niet goed voor je is, omdat die adrenaline kick slecht voor je nachtrust kan zijn. Volgens onderzoek van Gezondheidsnet ligt dat echter iets anders, en kan je prima ‘s avonds sporten. De enige voorwaarde: het mag niet te intensief zijn tot een uur voordat je gaat slapen.

Waarom je prima ‘s avonds kunt sporten

In een onderzoek van de Harvard Medical School werden 23 onderzoeken bestudeerd waarbij de kwaliteit van de nachtrust van avondsporters vergeleken werd met een groep mensen die níét ‘s avonds sportte. De conclusie: ‘s avonds trainen heeft geen negatieve invloed op je slaap.

Sterker nog, de mensen die ‘s avonds trainden vielen sneller in slaap, en sliepen zelfs langer en dieper.

Maar let op: niet vlák voor het slapen trainen

Maar wanneer je een uur voor het slapen nog te intensief sport (denk aan een spinning les, een uurtje boxen of een zware krachttraining), heeft dat wél een negatief effect op jouw nachtrust. De kans is groot dat je er langer over doet om in slaap te vakken, maar ook dat de kwaliteit van die slaap een stuk minder is.

Wil je helemaal geen risico’s nemen? Dan raden we je aan om ‘s morgens te sporten. Ja, voor je werk. ‘s Ochtends sporten kan je werkdag namelijk positief beïnvloeden. Het is even doorbijten als die wekker om 06:00 gaat, maar als je eenmaal buiten bent voor jouw work-out kan je de hele dag aan.

Bedrock

Reageer op artikel:
Sporten voor het slapen: go of no go? Wij hebben het antwoord
Sluiten