Charlene-Clair de Recht
Charlene-Clair de Recht Love & Life 18 jul 2018
Leestijd: 3 minuten

Sporten met warm weer? Met deze tips houd jij het gewoon vol

Zit je eindelijk helemaal in je sportschema, wordt het bloedheet. Niet ideaal weer om te sporten. Toch kan je nog wel sporten als je de volgende tips meeneemt.

Sporten met warm weer

Sporten met hoge temperaturen is niet heel erg chill. Ten eerste zweet je je ka-pot, wat niet sexy is. Ten tweede kan het zelfs gevaarlijk zijn voor je lichaam als je niet goed oplet. Daarom is het sowieso niet verstandig om op de warmste uren van de dag te gaan sporten. Als je gaat sporten op deze warme dagen, doe het dan ‘s ochtends of ‘s avonds. Of, als je echt alleen midden op de dag kan sporten, kies dan voor workouts die niet zo intensief zijn, zoals deze.

1. Luister naar je lichaam

Warm weer zorgt ervoor dat je lichaam niet zoveel aankan als normaal. Daarom is de belangrijkste tip om heel goed naar je lichaam te luisteren. Neem de tijd voor een goede warming-up, zodat je lichaam de tijd heeft om aan het warme weer te wennen. Weet waar je grenzen liggen en neem genoeg pauzes zodat je lichaam af kan koelen. Als je merkt dat je licht in je hoofd wordt, stop dan meteen met sporten.

2. Eet meer ijzer

Voeding is sowieso al een belangrijk onderdeel van sporten. Maar ijzer is al helemaal een major key alert wanneer het aankomt op sporten tijdens een hittegolf. Dit is omdat zuurstof minder makkelijk door je lichaam vervoerd wordt bij een gebrek aan ijzer. Daardoor zul je sneller buiten adem raken. Eet daarom op hete dagen meer ijzer wat onder andere zit in vlees, eieren, groente fruit en noten.

3. Train op onverharde paden

Als je echt buiten wilt sporten, kies dan voor onverharde paden. Asfalt wordt sneller heet en blijft langer warm, waardoor de temperatuur hier makkelijk een paar graden warmer kan zijn. Kies daarom voor gras of zand.

4. Liever vroeg sporten

Als je graag wilt sporten op de warme dagen, kies er dan voor om ‘s ochtends te sporten. In de ochtend is het veel koeler dan in de avond. Naast dat het makkelijker vol te houden is in de ochtend, zorgt het er ook nog voor dat je energiek je dag begint. Een win-winsituatie dus.

5. Kies je outfit verstandig

Tuurlijk wil je er leuk uitzien tijdens je work-out, maar maak het jezelf alsjeblieft niet moeilijker dan nodig. Ga voor een luchtige sportoutfit en laat je lange sportlegging thuis.

Naast dat dit soort materialen je koeler houden tijdens je sportsessie, voorkomt het ook irritatie van de huid of huiduitslag door de hitte. Kies er daarnaast ook voor om een pet te dragen. Verder is het natuurlijk ook handig om donkere kleding te vermijden. Ga in plaats daarvan voor wit.

6. Drink genoeg water

Duh, water is belangrijk. Dat wist je allang. Maar op hete dagen mag je echt meer drinken dan normaal. Waar de aanbevolen hoeveelheid water normaal gesproken tussen zes en acht glazen ligt, is het op hete dagen verstandig om tien glazen water te drinken. Vooral wanneer je sport is dit belangrijk.

Bij een gemiddelde workout is gewoon water prima, maar als je intensief gaat sporten kan je beter sportdrankjes drinken. Dit is omdat je tijdens sporten naast zweet ook veel mineralen verliest. Deze mineralen zitten wel in sportdrankjes, waardoor je spieren na je workout dus makkelijker herstellen.

Meer weten over sport? Resport houdt je op de hoogte!

Womans Health Magazine

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Sporten met warm weer? Met deze tips houd jij het gewoon vol
Sluiten