Waarom zijn we allemaal zo obsessed met Spotify’s Wrapped 2019 functie?

2019 is bijna voorbij en dat betekent dat weer weer massaal nostalgisch worden. Welke herinneringen hebben we dit jaar gemaakt? Waar zijn we dankbaar voor? Wat ging helemaal kut? En blijkbaar een ander belangrijk vraagstuk: naar welke muziek hebben we het afgelopen jaar geluisterd?

Deze week lanceerde Spotify weer de Wrapped functie waar je kan zien welke artiesten het genoegen hadden om jouw dagen te vullen met hun muziek. Maar waarom voelen we zo stek de behoefte om dit met de wereld te delen?

Spotify Wrapped 2019

Dat we met z’n allen (iets te) veel tijd spenderen op onze telefoons is onderhand wel duidelijk. De schermtijd-functie is bij ons wekelijks een pijnlijke notificatie. Maar goed, dat is een onderwerp voor een andere keer.

Waar we het vandaag over willen hebben, is de tijd die we spenderen op Spotify. Het afgelopen jaar hebben we namelijk weer massaal met z’n allen muziek lopen streamen op Spotify. De app deelt nu met de nieuwe functie welke artiesten, nummers en podcasts bij jouw het populairst waren en natúúrlijk kan je dit makkelijk delen op Instagram.

View this post on Instagram

It’s the most wonderful time of the year. #SpotifyWrapped is here! Get yours now at the link in bio 🎁

A post shared by Spotify (@spotify) on

Het resultaat is logisch: iedereen deelt massaal met trots zijn top vijf artiesten van 2019. Want zeg nou zelf, hoe moeten mensen weten hoe we écht zijn als we hen geen overzichtelijke lijst kunnen presenteren met onze favoriete dingen? Blijkbaar hebben we een grote behoefte om aan de rest van de wereld te laten weten dat onze muzieksmaak zo goed is. In sommige gevallen dan, want bij ons stonden er ook artiesten tussen waar we iets minder trots op zijn (kuch Backstreet Boys kuch).

Waarom willen we dit zo graag delen?

Toch vragen we ons af waarom we zo graag deze lijst delen? Wat is het onbewuste fijne gevoel dat we krijgen als we een lijstje ontvangen met de artiesten waar we het afgelopen jaar en decennia naar hebben geluisterd?

Misschien is het antwoord niet zo ingewikkeld. We spenderen gewoon steeds meer tijd online. We streamen zelfs zoveel uur, dat onze online activiteiten misschien wel meer zeggen over onze persoonlijkheid dan ooit.

Maar aan de andere kant schamen we ons ook nog steeds voor de velen uren die we online spenderen. Misschien is deze lijst een soort verzachting van deze pijn. Is dit overzicht een manier om al die uren goed te praten en om te zeggen “Hey, ik ben niet een simpele millennial die continu foto’s voorziet van VSCO-filtertjes, ik ben ook iemand met smáák.”?

Een emotioneel persoon

Muzikante Grace Spelman heeft een andere theorie en die deelt ze met Vogue. Zij zegt: “We want to say, ‘Here is a musical artist that makes me feel things!’ without having to be vulnerable with our feelings. It’s implied these songs and artists mean a lot to you, but you don’t have to do any of the hard work. You don’t have to say ‘I cried to “Green Light” by Lorde every night on the subway’ when you can just tweet, ‘lol “Green Light” is my top played. Big mood.’”

Zou dat kloppen? Laat je aan de wereld weten dat je een emotioneel persoon bent wanneer Lana Del Rey en Billie Eilish in je meest beluisterde lijstje staan? Misschien.

Hoe dan ook, Spotify’s Wrapped 2019 functie is hier nog altijd het gesprek van de dag. Het liet ons in ieder geval zien dat onze muzieksmaak misschien toch iets genanter is dan we willen toegeven. Oh well, tijd om Quit Playing Games (With My Heart) van de Backstreet Boys weer aan te zetten.

Reageer op artikel:
Waarom zijn we allemaal zo obsessed met Spotify’s Wrapped 2019 functie?
Sluiten