Squatten blijkt dus helemaal niet zo moeilijk te zijn als je denkt dankzij deze tips

In de sportschool zijn squats je grote vijand. Het is een beetje een haat-liefdeverhouding: het liefst heb je mooie ronde billen, maar na een paar squats zie je daar toch van af. Gelukkig hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn dankzij wat handige tips.

Heb je het liefst stevige en mooie billen? Dan ontkom je bijna niet aan squatten. Waarschijnlijk word je al moe van de gedachte alleen al en zie je ertegen op. De Amerikaanse personal trainer Lisa Niren weet wel waarom wij er zoveel moeite mee hebben: “It’s partially because the exercise requires a certain amount of flexibility and mobility that many people tend to overlook.” Maar no worries, met een aantal tips heb jij het squatten snel onder knie.

1. Goede warming-up

Alles begint met een goede warming-up, terwijl deze vaak wordt overgeslagen. Begin met wat makkelijke squats voordat je hardcore aan de slag gaat. Denk aan squats waarbij je iets vasthoudt om op te steunen en ga dan zo laag mogelijk naar beneden. Zo warm je de spieren alvast een beetje op, daarna kan het echte werk beginnen.

2. Adem in, adem uit

Bij squatten draait het voornamelijk om de combinatie tussen de ademhaling en de beweging. Als je ademhaling niet op orde is, is je workout daar automatisch de dupe van. Houd dus een ritme aan tijdens de sessie. Zo wordt het een stuk makkelijker en houd je het ook nog eens langer vol.

3. Juiste positie

Grote kans dat je knikkende knietjes hebt tijdens het maken van een squat. Echt stabiel sta je vaak niet, terwijl dat helemaal niet zo moeilijk is. Vaak wordt je verteld dat je voeten recht vooruit moeten staan en niet naar buiten mogen wijzen. Eigenlijk is het helemaal geen ramp als dat wel zo is. Als je daardoor stabieler staat en je de beweging beter kan uitvoeren is dat alleen maar goed. Verder is het een belangrijk detail dat je knieën niet naar binnen wijzen, maar eerder naar buiten. Zo presteer je optimaal.

4. Stevig in je schoenen staan

De juiste schoenen zijn key voor een goede squat-sessie. Sta je met hardloopschoenen fanatiek te squatten? Dat is echt een no go. Door deze schoenen sta je namelijk wat hoger, waardoor je eerder je balans verliest. Ga daarom voor platte schoenen of zelfs gewoon voor blote voeten. All Stars schijnen hier trouwens ook top voor te zijn.

5. Stapje voor stapje

Begin niet te enthousiast, maar bouw je workout langzaam op. Ga de eerste keer bijvoorbeeld voor vijftig squats en de keer daarop voor 65 squats. Voel een beetje aan wat je lichaam aankan, maar daag jezelf wel uit. Je wilt immers resultaat zien.

Houd deze tips allemaal in gedachten tijdens je workout, dan is squatten echt appeltje eitje voor jou. Zonder problemen duik jij nu de sportschool in en heb je binnen no time jouw droombillen.

7x de mooiste sportoutfits die je eigenlijk de hele dag door wil dragen

 

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Elite Daily

Reageer op artikel:
Squatten blijkt dus helemaal niet zo moeilijk te zijn als je denkt dankzij deze tips
Sluiten