Start je met een nieuw dieet? 4 vragen om jezelf te stellen voordat je gaat afvallen

De diëten vliegen je om de oren – van Paleo tot sportvasten tot intermittent fasting. Vind jij het vaak lastig om je dieet vol te houden of zie je door de bomen het bos niet meer? Stel jezelf dan een aantal vragen voordat je start met afvallen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen met een nieuw dieet

We kennen het (bijna) allemaal: de zomer komt er weer aan en je wilt nét wat lekkerder in je vel zitten dan je nu al zit. Ondanks dat wij vinden dat de term ‘bikini body‘ onzin is – iedereen heeft immers een bikini body – snappen we je struggles of onzekerheden.

Zeg maar vaarwel tegen je goede voornemens👋🏼

288 Likes, 19 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “Zeg maar vaarwel tegen je goede voornemens👋🏼”

Wat is nou leuker dan gewoon lekker in je vel zitten als je op het strand loopt? Voor sommigen is dat afhankelijk van wat winterkilo’s. Omdat het belangrijk voor je gezondheid is dat je niet klakkeloos met elke dieethype meegaat, is het een goed idee om wat dingen voor jezelf op een rij te zetten voordat je start met afvallen. Wat is bijvoorbeeld je doel? En wat is je BMI? Is het wel verstandig om af te vallen en hoe realistisch is het allemaal? Wij geven je een zetje in de goede richting.

1. Wat is je doel?

Laten we starten met je doel: wat is dat? Wil je bijvoorbeeld een bepaalde jeans weer passen (heel concreet) of wil je ‘gewoon’ lekkerder in je vel zitten (iets minder concreet)? Kortom: wat is hiervoor nodig? Stel je doelen realistisch. Als je nooit naar de sportschool gaat en dol bent op McDonald’s, ga dan niet ineens leven op sla, gegrilde kip en een streng sportregime. Het levert misschien wel de beste resultaten op de korte termijn op, maar je gaat het niet volhouden.

Ook als je nu al fit bent en gezond eet, is het belangrijk om realistische doelen te stellen. Juist als je veel sport en let op wat je een kan je lichaam moeite hebben met het kwijtraken van die extra kilo’s, omdat je basis al gezond is.

2. Wat ben je bereid ervoor op te geven?

Ga je doordeweeks een uur slaap inleveren zodat je om 7 uur in de sportschool staat? Ben je bereid om alcohol doordeweeks te skippen? Ga je nee zeggen tegen uitgebreide etentjes? Wil je koolhydraten helemaal skippen? Kortom: wat ben je bereid op te offeren voor het doel dat je wilt behalen?

Denk hierbij aan de korte en lange termijn. Voor nu betekent het misschien dat je af en toen een etentje overslaat of kies voor een gezonde optie. Op de lange termijn hoeft dat misschien niet, maar moet je wel je sportregime of je alcoholconsumptie blijvend aanpassen. Denk hier goed over na en beslis of dit het je waard is.

En zo is het maar net 🍕🍸✨

119 Likes, 2 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “En zo is het maar net 🍕🍸✨”

3. Wat zijn mijn valkuilen?

Ben je een echte emotie eter? Of eet je juist graag met anderen voor de gezelligheid? Wat is jouw precieze relatie met eten en waar ga jij vaak de mist in? Zoek dit voor jezelf uit. Door je er bewust van te zijn dat je geneigd bent te eten als je down bent, dan kan je hier actie in ondernemen. Bespreek het ook met anderen, zij kunnen je dan wijzen op terugkerend gedrag.

Maar we houden wel van haar 💖

124 Likes, 16 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “Maar we houden wel van haar 💖”

4. Waar ben ik goed in?

Ben je juist goed in het houden aan strikte regels of ga je beter op wat ‘spelingsruimte’? Pas hier het dieet dat je gaat volgen op aan. Sommigen zweren bijvoorbeeld bij een suikervrij dieet, waarbij het heel duidelijk is wat je wel en niet mag eten. Anderen kiezen liever voor intermittent fasting, waarbij je veel meer mag eten, maar je alleen binnen een bepaald tijdsbestek eet. Bedenk waar jouw sterke punten liggen en pas hier je dieet en sportschema op aan.

Advies voordat je start een aan nieuw dieet

Tot slot nog een aantal wijze adviezen, zodat je je dieet zo goed mogelijk volhoudt en vooral je leven leuk blijft vinden.

1. Wees realistisch

Word jij heel erg blij van dat wijntje met vriendinnen in het weekend? Laat dat dan vooral niet staan. Minderen is namelijk ook een optie. Tik je normaal gemakkelijk een fles weg, probeer dan eens een avond te teren op twee tot drie glazen wijn. Kortom: verzet je standaard, maar hou het leuk voor jezelf.

Je moet goed zoeken, maar ze zitten er écht 🍷

370 Likes, 36 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “Je moet goed zoeken, maar ze zitten er écht 🍷”

2. Maak jezelf niet gek

Dit sluit aan bij realistisch blijven. Focus je niet ineens op elke calorie die die binnenkrijgt en voel je niet schuldig als er af en toe een cheat meal tussen je gezonde levensstijl door sneakt. Kan de beste overkomen je dag (of dieet) is niet ineens verloren.

Het gaat gewoon vanzelf 🤷🏻‍♀️🍔🍕

171 Likes, 9 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “Het gaat gewoon vanzelf 🤷🏻‍♀️🍔🍕”

3. Meet je niet aan anderen

Misschien valt je broer, zus of beste vriendin wel veel sneller af dan jij. Dit is geen reden tot zorgen. Iedereen is anders en elk lichaam heeft verschillende behoeften. Waar de een heel goed gaat op intermittent fasting, zweer jij misschien bij zes kleine maaltijden verspreid over de dag. Ga voor het dieet dat jij het langste volhoudt. Of nog beter: maak er een nieuwe levensstijl van.

Lees ook deze 20 stappen als je gezond en gelukkig wilt afvallen. Begin je bij allen denken aan afvallen al peentjes te zweten? Dan is het mediterrane dieet misschien iets voor je. Alle beetjes helpen.

Reageer op artikel:
Start je met een nieuw dieet? 4 vragen om jezelf te stellen voordat je gaat afvallen
Sluiten