Rachelle Abbas
Rachelle Abbas | LinkedIn Fashion 3 september 2020

Let’s celebrate – Steve Madden bestaat 30 jaar en dit zijn de hoogtepunten

Creatieve en iconische betaalbare designerschoenen: van sexy hakken tot urban sneakers. Grote kans dat dat hetgeen is waar je aan denkt wanneer je de naam Steve Madden hoort. Steve Madden begon het merk in 1990 met een investering van 1100 dollar en inmiddels zijn we dertig jaar verder.

Dertig jaar vol veranderingen. Van samenwerkingen met grote namen als Lady Gaga, de zusjes Jenner en de Olsen Twins tot de opening van de eerste fysieke winkel in Londen en de lancering van zijn memoires, The Cobbler. Tijd om eens stil te staan bij enkele bijzondere hoogtepunten van de afgelopen 30 jaar.

30 jaar Steve Madden

Het verhaal achter het merk Steve Madden is atypisch, maar erg inspirerend. In 1990 is het merk opgestart met een investering van 1100 dollar. Met deze investering wilde Steve de meest iconische schoenen ontwerpen. Leuk feitje: de schoenen maakte hij in zijn garage om vervolgens te verkopen vanuit de kofferbak van zijn rode Nissan. Can you believe it?

Het een na het ander paar werd verkocht vanuit de kofferbak. Steve wist met creatieve en iconische designs een revolutie in de schoenenindustrie teweeg te brengen. Het werd tijd om de kofferbak in te ruilen voor een echte fabriek. En toen ging het snel. De eerste winkel werd in 1993 in New York geopend. Little did he know dat zeven jaar later, in 2000, zijn vijftigste winkel werd geopend (én hij 205 miljoen dollar sales had gedraaid). In 2001 werd de collectie uitgebreid met een mannenlijn.

Gevangenis

Dat klinkt natuurlijk allemaal heel goed, maar de geschiedenis is alles behalve vlekkeloos. In 2002 werd Steve Madden namelijk veroordeeld tot 41 maanden gevangenisstraf in verband met koersmanipulatie, witwassen en verzekeringsfraude. Destijds heeft hij moeten aftreden als CEO van Steve Madden. In 2005 kwam hij vrij en begon hij als creative consultant bij het merk.

Toch heeft die tijd de ontwerpen ook veel dingen gebracht. Steve zat in de tussentijd niet stil en begon handtassen te ontwerpen en lanceerde Steve New York, een lifestylemerk voor vrouwen tussen de 30 en 55 jaar. Even later, in 2005, wordt Steve Madden Girl gelanceerd, bedoeld voor een jongere doelgroep.

Steve Madden Music

Wie dacht dat Steve zich alleen maar bezighoudt met fashion heeft het mis. In 2008 werd Steve Madden Music gelanceerd, een platform voor aanstormend muzikanten. En nog voordat ze grote sterren werden, werkten onder andere Lady Gaga en Katie Perry met het label samen.

Big Heads girls

We kennen allemaal wel de Bratz-poppen waar velen van ons vroeger mee hebben gespeld. Maar de Big Head girls van Steve Madden waren misschien wel de voorlopers van deze poppen: grote hoofden, kleine taille, lange benen en grote voeten. Dat hadden de Big Head girls van Steve Madden.

Van 1999 tot 2005 waren de Big Head girls te zien in de advertenties van Steve Madden. Ter ere van het twintigjarig jubileum in 2010 bracht Steve Madden de Big Head girls eenmalig terug.

Samenwerking met grote namen

In de afgelopen dertig jaar hebben veel grote namen samengewerkt met het merk. Zo werd er in 2014 een collectie in samenwerking met Chiara Ferragni gelanceerd, waarna niet kort daarna een collectie met Kylie en Kendall Jenner volgde. In 2017 vond een andere samenwerking plaats, met niemand minder dan Cardi B. De laatste samenwerking was in 2019 met model Winnie Harlow.

Let’s celebrate: 30 jaar

En daar zijn we dan. Dit jaar, 2020, bestaat Steve Madden dertig jaar. En zoals dat gaat met Steve, zit hij ook dit jaar niet stil. Onlangs is SelfMade TV gelanceerd én is zijn memoires uitgekomen: The Chobbler.

In het boek lees je nog meer over het verhaal áchter Steve Madden, wat natuurlijk groter is dan alleen de iconische schoenen. Van de strijd tegen verslaving tot de financiële fouten waardoor hij in de gevangenis belandde: alles komt aan bod.

Documentaire op Netflix

Meer weten (en zien) van het verhaal achter het merk? Check dan de documentaire Madmenn: The Steve Madden Story op Netflix. Zonder al te veel te verklappen, gaat de documentaire over onder andere de opkomst van de ontwerper en het miljardenbedrijf én zijn comeback na het financieel schandaal. Een echte must-see als je het ons vraagt.

Reageer op artikel:
Let’s celebrate – Steve Madden bestaat 30 jaar en dit zijn de hoogtepunten
Sluiten