Stoppen met snurken? Deze 7 manieren zijn super effectief (en makkelijk)

Je wordt ’s nachts wakker van een zagend geluid; naast je ligt je (nieuwe) partner te snurken. Of nog erger; je partner maakt jou juist wakker – omdat je zelf snurkt. Anyway. Hoe vervelend snurken ook is, het goede nieuws is: wij weten hoe je ermee kan stoppen! Het is waarschijnlijk even oefenen, maar we proudly present to you: de makkelijkste manieren om te stoppen met snurken.

Stoppen met snurken? Probeer dit eens!

1. Gebruik een neusspoeling

Samen met andere nasale irrigatietechnieken zijn neti-potten hartstikke populair. Ze kunnen je helpen bij het opruimen van je holte. Uit onderzoek blijkt dat het bij de meeste mensen, na verloop van tijd, opstopping in de neus (en dus snurken) onder controle houdt. Zelfs tijdens het allergieseizoen. Let wel op: volg goed de instructies op voordat je aan een spoeling begint. Gebruik gedestilleerd of gekookt water. Zo voorkom je dat er potentieel gevaarlijke bacteriën in het water zitten.

Stoppen met snurken

2. Blijf gehydrateerd (dag én nacht)

Wist jij dat een droge neus, holte en keel kan leiden tot snurken? Het zorgt ervoor dat de neuspassage geïrriteerd en ontstoken raakt. Gelukkig verhelp je dit makkelijk. Hang een luchtbevochtiger in je slaapkamer! Drink bovendien veel water overdag. Oh en, heel belangrijk: zorg ervoor dat de luchtbevochtiger schoon blijft.

3. Slaap op je zij

Als je wil stoppen met snurken, slaap dan nooit op je rug. Als je op je rug slaapt, moedig je je keelspieren aan om te ontspannen in je keel. Hierdoor wordt het moeilijker om te ademen. Wat de beste slaappositie is? Op je zij!

4. Stop een paar uur voor bedtijd met alcohol

Alcohol zorgt ervoor dat je keelspieren zich ontspannen. Hierdoor ga je sneller snurken. Het zal natuurlijk niet elke dag gebeuren, maar vermijd alcohol zoveel mogelijk in je uren voordat je gaat slapen.

Stoppen met snurken

5. Neem een hete douche

Een neusverstopping is een grote factor als het om snurken gaat. Het irriteert je neuspassage. Een lekkere hete douche kan dit verhelpen! Dit helpt je ook nog eens om sneller in slaap te vallen.

6. Probeer over-the-counter producten

Heb je alle zelfzorgmedicijnen (eenvoudige medicijnen die zonder recept verkocht mogen worden) tegen snurken al geprobeerd? Dan is dit geen optie meer voor jou. Voor alle anderen: zeker het proberen waard! Kijk bijvoorbeeld naar neusdilatatoren of nasale strips. Dit maakt je neusholtes open. Ten slotte bestaan er ook kinbanden om je mond ’s nachts gesloten te houden. Staat misschien niet zo fancy, maar je moet er wat voor over hebben.

7. Negeer je allergieën niet

Allergieën zijn een belangrijke factor van een neusverstopping. Hoe lastig het soms ook kan zijn; zorg ervoor dat je je allergie onder controle hebt voordat je gaat slapen. Kijk wel uit dat je niet een al te verdovend medicijn voor je allergie gebruikt. Die bijwerking kan ervoor zorgen dat je keelspieren ontspannen. Kies dus voor niet-slaperige opties of neussprays.

Refinery29

Reageer op artikel:
Stoppen met snurken? Deze 7 manieren zijn super effectief (en makkelijk)
Sluiten