Geloof het of niet: je kan stress ook voor je laten werken

Bij het woord stress komen waarschijnlijk niet direct veel positieve gedachtes bij je naar boven. Niet zo vreemd want als je aan stress denkt, denk je al gauw aan teveel taken, rommeligheid en het niet onder controle hebben van de situatie. En dat zijn geen fijne gedachtes.

Gelukkig is niet alles aan het onderwerp negatief, want er zijn ook positieve kanten te noemen. Wij leggen het je uit.

Maak van stress je vriend

Het wereld wijde web staat dan ook vol met tips om stress te lijf te gaan, het herkennen van stress en duidelijke uitleg over de gevolgen (want die wil je te allen tijde voorkomen). Maar wist je dat er ook positieve kanten aan stress kleven? Dit is hoe je vrienden wordt met stress.

Dee Amerikaanse gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal was het zat om alleen maar negatieve benaderingen van stress te lezen. Wordt het niet eens tijd om die gedachtes over stress om te draaien en het juist te zien als iets positiefs? En heeft dat invloed op ons fysieke en mentale gestel?

Meer zelfvertrouwen

Volgens McGonigal wel. Uit een onderzoek aan de Universiteit van Harvard is gebleken dat deelnemers die stress zien als iets wat hen verder helpt, zelfverzekerder zijn en minder stress ervaren dan de deelnemers die stress niet zo zien.

Daarnaast zagen de deelnemers die positief waren ten opzichte van stress ook dat hun lichamelijke reacties anders waren. Ondanks dat het hart nog steeds tekeer ging, bleven de aderen relaxt en zag het algehele cardiovasculaire profiel er beter uit.

Klaar om dingen aan te pakken

De conclusie van McGonigal? Zie stresssignalen als iets wat je lichaam klaarmaakt om dingen aan te pakken, niet om te vluchten. Je lichamelijke reactie zorgt ervoor dat jouw mind en lijf klaar zijn om de situatie te overwinnen.

Eigenlijk is deze benadering van stress vergelijkbaar met wat er in jouw lijf gebeurt als je blij bent en je goed voelt. Stress als je vriend zien, kan je helpen om dingen aan te pakken, je zelfverzekerder te voelen en juist met enthousiasme naar de situatie te kijken.

Voel je je gestrest?

En nee, niemand verwacht van jou dat jij nu van de ene op de andere dag positief met stressgevoelens omgaat. Natuurlijk kost het even de tijd om je mindset echt te kunnen veranderen, je hebt immers jarenlang een andere houding aangehouden.

Je kan dit aanpakken door mindful met de situatie om te gaan. Merk je dat je gestrest raakt? Sta hier dan even bij stil. Stop met wat je aan het doen bent – ook al gaat dat in strijd met je gevoelens op dat moment. Wat merk je op in je lijf? Sta even stil.

Reageer op artikel:
Geloof het of niet: je kan stress ook voor je laten werken
Sluiten