Stressed out? 6 verrassende tekenen dat je lichaam last van stress heeft

Van gezonde spanning en een beetje stress worden we scherp, verbetert ons geheugen en kunnen we ons beter focussen, meent de GGZ. Maar op de lange termijn is stress ongezond en schadelijk voor ons lijf en onze geest. Psycholoog Thijs Launspach vertelde in de podcast Bedrock Talks dat we een beetje stress best aankunnen, maar dat het in de maatschappij van nu – waarin we altijd aan staan – extra belangrijk is om te herkennen wat je stress alarmsignalen zijn.

Die alarmsignalen of tekenen dat je stress hebt kunnen per persoon verschillen, vertelt Thijs. Zo kun je merken dat je geïrriteerd wordt en dingen vergeet, maar ook lichamelijk klachten als hoofdpijn of buikpijn kunnen opspelen.

De tekenen van stress

Om jou zo goed mogelijk te helpen herkennen of je stress ervaart (want dat je dat zoveel mogelijk wilt vermijden, maakt dit artikel over stress wel duidelijk), hebben we 6 verrassende tekenen van (teveel) stress voor je op een rij gezet.

Want dat je prikkelbaar wordt en hoofdpijn of buikpijn krijgt is misschien logisch, maar deze tekenen doen je misschien niet direct aan stress denken. De signalen zijn onder te verdelen in lichamelijk, psychisch en gedragsmatig.

1. Cynisme (gedrag)

In een oud artikel van de Volkskrant vertelt A. Bakker van de vakgroep sociale- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht dat cynische opmerkingen kunnen duiden op stressgevoelens. “Een verpleegster die tegen een collega zegt: ‘De maagzweer van kamer 52 moet ook nog wat te eten hebben’, raakt aardig opgebrand. Iemand die gewoon vermoeid of overspannen is, zou zich zo niet uitdrukken,” licht hij toe. Het cynisme ontstaat vaak door geen gebrek aan vertrouwen en hoop, lezen we op De Pyscholoog.

2. Weinig zelfrespect (psychisch)

Gevoelens van angst hebben invloed op jouw mate van eigenwaarde. Door situaties waarin we ons niet fijn voelen en stress hebben, kunnen we onszelf kwijtraken. We nemen niet meer de tijd om bij onszelf stil te staan voelen ons niet meer onszelf, lezen we op de website van Meulenberg Training & Coaching. Als je stress ervaart, is je zelfbeeld iets wat daar snel onder leidt.

3. Ontevredenheid (psychisch)

Als je in harmonie leeft, voel je geen negatieve gevoelens. Maar als je leven, je werk en wat je wensen en verlangens zijn níet met elkaar in harmonie zijn, word je ontevreden. Die ontevredenheid helpt stress in de hand.

4. Veel of juist weinig eetlust (lichamelijk)

Als je gestrest bent, kan je dat in je maag voelen. Dit kan zich uiten in weinig eetlust of juist eetbuien. Heb je continu veel honger dan kan dat duiden op stress. Je probeert de stress door het eten te vergeten. Ook is het zo dat je lichaam door stress meer cortisol aanmaakt, waardoor je meer trek krijgt in ongezonde zoete of vette snacks.

Maar ook een verminderde eetlust kan duiden op stress. Je zin om te eten verdwijnt, omdat je maag spanning ervaart.

5. Spierpijn (lichamelijk)

Stress kan spierpijn veroorzaken, wat met name in de schouders en de nek voorkomt. Hoe dat komt is een technisch verhaal wat te maken heeft met een wisselwerking tussen de hersenen en bepaalde hormoonklieren, lezen we op de website van NEMO.

Zo kan de hoeveelheid cortisol in de hersenen door stress verhogen, wat kan leiden tot veranderingen bepaalde delen van de hersenen. In principe helpen je hersenen het lichaam ook voor te bereiden op stress, maar bij langdurige spanningen kan dit systeem ontregeld raken en o.a. spierpijn veroorzaken.

6. Moeite met veranderingen (gedrag)

Het gevaar van chronische stress is dat het ook vertrouwd en comfortabel kan zijn. De stressy lifestyle zit zo in je geworteld, dat het normaal is om je zo te voelen en zo te leven, lezen we op De Psycholoog. Je zorgen komen door anderen en externe gebeurtenissen. Je kan je dan fors verzetten als er verandering in het spel komt.

Negeer de signalen niet

Als je de tekenen van stress negeert en niet de nodige rust pakt die je juist zo hard nodig hebt begint het vervelend te worden, legt Thijs in de podcast uit. Je wordt eerst moe, overwerkt of krijgt paniekgevoelens.

Ga je daar maanden mee door, dan trekt je lichaam aan de noodrem. Dat noemen we een burn-out. Je stress-systeem raakt geblesseerd. Hij gaat makkelijk ‘aan’ en niet zo makkelijk ‘uit’. Mensen met een burn-out ervaren redelijk normale situaties dan als heel stressvol.

Good to know: 6 mentale hacks om met stress te kunnen omgaan

Reageer op artikel:
Stressed out? 6 verrassende tekenen dat je lichaam last van stress heeft
Sluiten