Voel je je gestrest? Met deze oefening is het binnen vijf minuten een stuk minder

Iedereen ervaart stress. Is dat erg? Niet perse, want een gezonde dosis stress kan goed voor je zijn. Maar zodra er fysieke en mentale klachten ontstaan, is het belangrijk om te leren omgaan met die stress. Deze oefening om je in vijf minuten een stuk minder gestresst te voelen kan daarbij helpen.

Stress verminderen in slechts vijf minuten, kan dat wel? Volgens de Emotionele Reset Methode wel. Geen zorgen als je nog nooit hebt gehoord van deze methode, wij leggen het je uit.

Stress verminderen in vijf minuten, zo doe je dat

De Emotionele Reset Methode is een techniek van vijf stappen om gevoelens van stress (of angst, zorgen of andere pijn) te identificeren, te benoemen en te laten gaan. Het kost maar vijf minuten van je tijd, maar doe je dit met volledige aandacht dan zal je het verschil in negatieve gevoelens écht voelen.

Stap 1: Pauzeer

De eerste stap is om even te pauzeren. Stop met wat je aan het doen bent, zit stil en adem in en uit door je buik.

Zorg dat je op een comfortabele plek zit, plaats je handen op je dijen, sluit je ogen en adem diep in en uit. Dit is een noodzakelijke eerste stap om je rustiger en meer aanwezig te voelen.

Stap 2: Beschrijf het

Wat voel je precies? Dat is de vraag die je je vervolgens dient te stellen, zonder dat je jezelf bekritiseert.

Is het angst? Zijn het zorgen over de toekomst? Is het prestatiedruk? Is het een verlangen om alles perfect te doen? De sleutel hier is om te benoemen en te identificeren wat er zich in je hoofd afspeelt.

Stap 3: Lokaliseer het

Waar voel je het? Dat is stap 3. Sommige mensen voelen stress en angst vooral in hun maag, anderen voelen stress vooral in hun spieren, of longen, of…

Waar je de stress waarneemt is  dus voor iedereen anders. Probeer deze plaats voor jezelf in kaart te brengen.

Stap 4: Visualiseer het

Als je je stress een kleur zou moeten geven, welke kleur zou dat dan zijn? Als je naar je lichaam zou kijken en zou zien waar de stress zich manifesteert (zoals in stap drie), hoe ziet dat er dan uit?

Belangrijk is hier om je eerste gevoel te volgen, er is immers geen juist antwoord. Sommige zien stress en angst als een blauw gevoel, anderen als paars of rood. Kies vooral een kleur die jouw emoties het best beschrijft.

Stap 5: Laat de stress gaan

Tijd om alles te laten gaan! Haal diep adem en beeld je in dat je met je ademhaling het gevoel/de kleur uit je lichaam ademt. Probeer bijvoorbeeld voor je te zien hoe je door te ademen een rode brok stress uit je maag duwt.

Iedereen zal dit op een andere manier ervaren, maar het resultaat zal bij iedereen hetzelfde zijn: een gevoel van lichter te zijn en een last van je schouders.

Zie je nou dat de Emotionele Reset Methode super toegankelijk en makkelijk is? Het fijne is dat je dit op elk moment van de dag kan doen, waar je ook bent. Ga jij het proberen?

Reageer op artikel:
Voel je je gestrest? Met deze oefening is het binnen vijf minuten een stuk minder
Sluiten