Sophie Hendriks
Sophie Hendriks Fashion 24 nov 2022
Leestijd: 4 minuten

Deze verontrustende teksten en symbolen zijn verstopt in de Balenciaga-campagne

Het Spaanse modehuis Balenciaga lijkt een donkere loophole van grimmigheid te zijn. Het merk lanceerde een campagne waarin kinderen geseksualiseerd worden en er komen steeds meer akelige teksten, tekens en symbolen boven water.

Balenciaga, get your shit together.

Balenciaga is de weg kwijt

Oh oh oh… Het Spaanse modehuis Balenciaga heeft zacht uitgedrukt niet haar beste jaar. Nadat het merk te kakken stond doordat ze Kanye West – die flink de weg kwijt lijkt te zijn – hun SS23 show tijdens Paris Fashion Week lieten openen is er nog een veel groter schandaal gaande. In hun campagne, die op 16 november het licht zag, zijn kinderen te zien met fluffy knuffels in hun handen. Niets aan het handje, zou je op het eerste gezicht zeggen. Tot je ziet dat de knuffels zijn ingebonden met seksueel getinte bondage-tuigjes. Alsof dat nog niet genoeg was is er op de beelden van de campagne ook nog eens een rechtsdocument over het verbod op virtuele kinderp*rnografie te zien. Zoals iedereen waarschijnlijk al langs heeft zien komen zijn de reacties driftig en zelfs stichting Free a Girl greep in.

Balenciaga in de ban

Dat Balenciaga graag choqueert is een gegeven (ahumm, chips-zak voor $1800), maar deze campagne gaat overduidelijk álle grenzen over. De media ontplofte, Balenciaga haalde alle beelden offline, maakte een statement dat ze een rechtszaak zullen beginnen tegen de fotograaf (alsof er niet 600 checks over deze campagne heen zijn gegaan) en celebrities en media doen het merk in de ban. Toch lijkt de nachtmerrie nog verder te gaan. De campagne is nog veel obscuurder dan het al leek. De misplaatste bondage-beertjes en het document blijken helemaal niet alles te zijn wat er in de campagne te zien is.

Statement Balenciaga

Beangstigende symbolen in campagne

Zoals elke modeprofessional weet wordt over élk, maar dan ook echt élk detail in een campagne-shoot nagedacht. Er is dan ook maar een erg kleine kans dat er ook maar 1 millimeter per toeval geplaatst wordt. Niet geheel verassend dat het inzoomen op de campagnebeelden nog veel meer (enorm beangstigende) symbolen en tekens oplevert.

Zo wordt er volgens oplettende kijkers op twee verschillende manieren naar Bijbelse god “Baal” verwezen. Deze zogenaamde god zou aanbeden worden door eerstgeborenen uit een gezin op te offeren, ofwel vermoorden. Het woord Baal is te zien in een rol tape die schuin voor het kind model op de grond ligt. Ook zou Baal in een van de kindertekeningen afgebeeld zijn.

Balenciaga campagne

Fotoboeken in Balenciaga campagnes

In een andere campagne van Balenciaga zijn ook op de achtergrond beangstigende details te zien. Achter het model op de foto zijn fotoboeken van Michaël Borremans (Fire From The Sun) te zien. Nu zal hierbij voor veel mensen niet meteen een belletje bij gaan rinkelen, maar als je de naam van deze kunstenaar eens opzoekt zie je direct dat dit niet veel soeps betekent binnen de campagne. Het kunstboek laat een collectie schilderijen zien waarin bebloede babies en peuters afgebeeld zijn. Waarom nou precies dit boek in een campagne – geïnspireerd op het kantoorleven – geplaatst is kunnen wij niet uitleggen. Toeval bestaat niet.

Balenciaga boek in campagne

Ook het boek eronder van kunstenaar Matthew Barney is daar overduidelijk niet zomaar geplaatst. In het boek, genaamd “The Cremaster Cycle” staan surrealistische foto’s van een witgeverfde man die iets bloederigs en afgehakt eet. Dit bloederige object zou een cremaster-spier voor moeten stellen. Ook geen idee wat dat is? We vrezen dat je dit graag zo had gehouden. Een cremaster-spier is een spier uit de intieme delen van de man. De spier wordt ook wel de “balheffer” genoemd en maakt deel uit van de temperatuurregeling van de zaadballen. Waarom dit boek onder het boek van Michaël Borremans geplaatst is op zijn minst bijzonder te noemen. Of gewoon gruwelijk, doodeng en ziek.

Michael Borremans en Matthew Barney

En dat is nog niet alles…

Het internet stroomt momenteel over van ontdekkingen die aan deze grimmige acties van Balenciaga gelinkt kunnen worden. Zo liepen de modellen bij de modderige SS23 show met zogenaamde bloedneuzen, baby-poppen en de teddyberen met BDSM-pakken als accessoires. Op zijn minst een creepy combinatie te noemen.

@user1010101010010109910

DSITURBING BALENCIAGA USE OF CHILDREN CANCEL BALENCIAGA #balenciagachildren #balenciaga #pedocracyexposed #childabusawarness #fyp #viral #boycottbalenciaga #foryou #viral #foryoupage

♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs – Skittlegirl Sound

Chaos bij Adidas

Ook bij Adidas is het momenteel vast en zeker een flinke chaos. Het sportmerk verbrak nog geen maand geleden op bombastische wijze haar verbindingen met Kanye West, heeft momenteel een samenwerking met Gucci, waarvan de creative director deze week opstapte en heeft een samenwerking voor de SS23 collectie met *tromgeroffel* Balenciaga. Waar we verwachten (en vooral ook hopen) dat Adidas ook niet achter de campagne van Balenciaga staat, is het toch op zijn minst opvallend te noemen dat er vanuit hen nog geen statement naar buiten is gebracht.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Deze verontrustende teksten en symbolen zijn verstopt in de Balenciaga-campagne
Sluiten