Moet je zien – Tassenmuseum Amsterdam focust zich vanaf nu op jong creatief talent
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.nsmbl.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F10%2FMUSEUM.jpg)
Kunstliefhebbers opgelet! Tassenmuseum Amsterdam slaat een nieuwe weg in. Het museum gaat meer out of the bag box denken door zich onder andere te focussen op jong creatief talent. Geloof ons als we je vertellen dat een bezoekje aan het museum per direct op jouw bucket list moet staan.
Sinds dit jaar is de nieuwe directrice Manon Schaap aangesteld. Zij laat weten dat er aardig wat veranderingen doorgevoerd gaan worden binnen het museum.
Tassenmuseum Amsterdam
Voorheen heette het museum Tassenmuseum Hendrikje, maar van die naam is enige tijd geleden al afstand gedaan. Nu heet het museum Tassenmuseum Amsterdam en er komen nog heel wat andere veranderingen aan. Zo verwelkomt het museum vanaf nu ook andere disciplines en items. Geen paniek, want de tassen blijven de focus van het museum.
Manon vertelt: “De collectie die we hebben biedt zoveel mogelijkheden om er meer mee te doen. We gaan meer communiceren in plaats van collectioneren.”
Museum of Bags and Purses on Instagram: “”De Hortensia Bag is vrouwelijk en elegant maar niet te schreeuwerig”, zegt Elza Wandler. Ze schonk Tassenmuseum Amsterdam de populaire…”
25 Likes, 1 Comments – Museum of Bags and Purses (@tassenmuseumamsterdam) on Instagram: “”De Hortensia Bag is vrouwelijk en elegant maar niet te schreeuwerig”, zegt Elza Wandler. Ze schonk…”
Jong creatief talent
Onderdeel van deze nieuwe aanpak is onder andere de tentoonstelling ‘Talent Invasion’. Deze tentoonstelling is sinds vorige maand te zien en is totaal anders dan we gewend zijn van voorgaande exposities in het museum. “De nieuwe expositie van Tassenmuseum Amsterdam staat in het teken van jong talent. Met Talent Invasion geven we de ruimte aan een nieuwe generatie ontwerpers die out of the box durft te denken,” staat op de website. Er wordt dus naast de oude kunststukken ook gekeken naar kunst van de nieuwe generatie ontwerpers, wat wij een prachtige mix vinden.
Manon legt uit: “We zien de diepgang ook meer als een kennisoverdracht. We willen mensen bagage meenemen. In plaats van dat ze denken ‘Oh die tas had mijn moeder ook’, dat ze in gesprek gaan over het onderwerp waar de tentoonstelling over gaat.” Op die manier gaat het museum meer in op de maatschappelijke gesprekken die gaande zijn. “We gaan meer deelnemen aan de samenleving.” De tentoonstelling is nog tot en met 27 oktober te zien, dus plan snel je uitje.