Thee drinken zorgt ervoor dat je het beste uit je workout kunt halen

De meesten van ons zweren bij een aantal kopjes koffie per dag. Helaas is het niet de gezondste optie. Koffie geeft je in een keer zo’n stoot cafeïne, dat je er trillerig of onrustig van kunt worden. Toch denken mensen vaak dat een kopje koffie je een goede boost energie geeft voordat je gaat sporten. Maar als je een extra zetje in de rug kunt gebruiken, kun je het beste thee drinken.

Thee drinken is de manier

Jezelf er toe zetten om naar de sportschool te gaan is al een groot obstakel dat je moet overwinnen, maar wanneer je eenmaal in de sportschool bent wil je wel optimaal gebruikmaken van deze tijd. Een goede, effectieve en makkelijke workout is voor de meesten van ons wel een vereiste; iets wat je door thee te drinken allemaal kunt behalen. Maar hoe? Hieronder zes manieren waarop thee ervoor zorgt dat je het beste uit je workout kunt halen.

1. Thee versterkt je focus

Thee geeft je net als andere drankjes een boost aan cafeïne. Het grote verschil tussen bijvoorbeeld koffie en thee is dat er is aangetoond dat de cafeïne in thee je een heldere en gefocuste blik geeft, waarbij koffie je trillerig en angstig kan maken. Een scherpe blik en goede focus is van belang tijdens het sporten om te voorkomen dat je oefeningen verkeerd uitvoert of fouten maakt die kunnen leiden tot blessures.

2. Thee zorgt voor een goed geheugen

Thee zorgt niet alleen voor een goede focus; groene thee zorgt er ook voor dat je goed dingen kunt onthouden. Uit sommige onderzoeken blijkt zelfs dat er een kans is dat groene thee een manier zou kunnen zijn om tekenen van Alzheimer tegen te gaan. Een goed geheugen is natuurlijk ook handig voor sporten, zo weet je nog goed welke oefeningen je de vorige sessie gedaan hebt, welke gewichten je hebt gebruikt of welke oefening nog niet zo goed ging.

3. Thee bevat veel antioxidanten

Een groot deel van de gezonde kracht van thee komt van de polyfenolen, die functioneren als antioxidanten. Antioxidanten vechten tegen stoffen die bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd cholesterol. Elke thee bevat een hoeveelheid polyfenolen, maar groene thee bevat de grootste hoeveelheid.

4. Thee zorgt voor sterke botten

Thee zorgt niet alleen voor gezonde en sterke botten, het regelmatig nuttigen van een grote kop groene thee kan er op lange termijn ook voor zorgen dat bepaalde klachten uitblijven. Denk daarbij aan heupklachten die de meesten krijgen op latere leeftijd; start dus vroeg met het regelmatig drinken van thee. Tijdens het sporten is het natuurlijk essentieel dat je op je sterkst bent, om blessures te voorkomen en de oefeningen zo effectief mogelijk uit te kunnen voeren.

5. Thee zorgt voor een goede bloeddruk

Wanneer je fanatiek aan het sporten bent, heeft je bloed behoefte aan een grote hoeveelheid zuurstof. Het drinken van thee voor je workout zorgt er tijdens het sporten voor dat je cholesterol laag blijft, je bloedtoevoer optimaal is en je bloeddruk steady blijft. Heel handig wanneer je van plan bent keihard te gaan op de crosstrainer.

6. Thee zorgt voor een goede nachtrust

Om optimaal te kunnen sporten, is het natuurlijk van belang dat je genoeg energie hebt. Door goed je nachtrust te pakken en uit te rusten heb je ‘s ochtends genoeg energie om je workout uit te voeren. Drink voor het slapen een kop thee in plaats van je gebruikelijke koffie om goed uitgerust en fris aan je oefeningen te beginnen in de ochtend.

Elite Daily

Reageer op artikel:
Thee drinken zorgt ervoor dat je het beste uit je workout kunt halen
Sluiten