Josca
Josca Food 19 februari 2017

10 vetten die je kunnen helpen met afvallen

Een veelgemaakte fout bij het afvallen is dat mensen vetten vermijden als de pest. Dit is helemaal niet nodig, en de juiste vetten kunnen je zelfs helpen met gewichtsverlies.

Je metabolisme wordt hier ook nog eens positief door beïnvloed, wat betekent dat calorieën sneller verbrand worden door je lichaam. In de volgende etenswaren vind je vetten die heel erg goed voor je zijn én (zolang je ze met mate eet) kunnen helpen om jouw ideale gewicht te bereiken.

1. Wilde zalm.
Over het algemeen is het wel bekend dat de meeste vetten uit vis gezonde vetten zijn. Bij wilde zalm ligt het gehalte aan goede voedingsstoffen vrijwel altijd hoog. Voor variatie kun je uiteraard afwisselend gegrilde- en gerookte zalm eten, bijvoorbeeld in een salade.

2. Olijfolie.
Olijfolie is een gezond onverzadigd vet dat je lichaam gemakkelijk kan afbreken en het smaakt ook nog eens lekker. Gebruik bijvoorbeeld in plaats van kant-en-klare saladedressings uit flesjes eens een simpele mix van olijfolie en balsamicoazijn.

3. Notenboter.
Het gaat hier niet om de kant-en-klare notenboters uit de winkel. Om de gezonde vetten binnen te krijgen is het handiger om je eigen notenboter te maken.

4. Avocado.
Jaaa, ons groene goud! Avocado’s zitten vol onverzadigd vet, wat je cholesterol naar beneden haalt. Daarnaast zijn er talloze manieren om avocado in je dieet te kunnen verwerken en ze zijn ook nog eens hartstikke vullend.

5. Lijnzaadolie.
Lijnzaadolie bevat omega 3, wat niet alleen goed is voor je hart, maar ook voor je cholesterolgehalte. Net als olijfolie kun je lijnzaadolie makkelijk door je salade doen of een lepeltje door je havermout.

6. Macadamianoten.
De meeste noten bevatten voornamelijk omega 6, waar je niet teveel van binnen moet krijgen omdat je lichaam dan van streek raakt. Macadamianoten zijn daarom erg geschikt, aangezien ze de perfecte aangeraden verhouding van omega 3 en omega 6 bevatten. Daarnaast bevatten ze ook nog eens het grootste gehalte aan gezond onverzadigd vet per portie, waardoor je cholesterol omlaag gaat. Deze noten zijn makkelijk te verwerken in zoete baksels of salades.

7. Ghee.
Ghee is een soort boter met een nootachtige smaak, maar dan een versie die tot hogere temperaturen verhit kan worden dan normale boter. Ghee bevat de vitaminen A, E en K, die makkelijk door je lichaam worden opgenomen omdat het zo’n hoog vetgehalte heeft. Hiernaast zit er het stofje CLA in (geconjugeerd linolzuur), wat je lichaam gezonder houdt en gewichtsverlies stimuleert.

8. Amandelen.
In tegenstelling tot macadamianoten hebben amandelen níet het aanbevolen omega 6 en omega 3 gehalte, maar bevatten ze wel voedzame vitaminen en mineralen, als vitamine E, ijzer, magnesium en calcium.

9. Kokosolie.
Nog meer olie! De structuur die de moleculen van kokosvet heeft, maakt dat het makkelijker oplosbaar is in water dan andere vetten. Dit betekent dat het meteen verbrand kan worden door de lever in plaats van als extra vet te worden opgeslagen in je lichaam. Je kunt kokosolie gebruiken tijdens het koken, door je havermout, door je smoothie of zelfs in een saladedressing.

10. Eigeel.
Eigeel bevat de vitamine A, D, E, en K, waarnaast er ook nog calcium, ijzer, zink en vele andere vitaminen in zitten. Fabeltjes over dat alleen het eiwit gezond is en je geen eigeel moet eten, zijn dus niet waar.

Waar gaat vet nou echt heen als je afvalt? Dit onderzoek geeft antwoord

Reageer op artikel:
10 vetten die je kunnen helpen met afvallen
Sluiten