Fitness beginners opgelet – Dit zijn 5 gouden tips voor iedereen die begint met trainen

Als beginnende sporter die voor het eerst de sportschool binnenloopt, voel je je nogal voor de haaien gegooid. Iedereen lijkt dondersgoed te weten wat ze aan het doen zijn met die kettlebells, elastieke banden en core bags, terwijl jij geen idee hebt waar te beginnen. Daarom zetten wij vandaag vijf fitness tips voor beginners op een rijtje.

De gym kan nogal overweldigend zijn, zeker als deze vol staat ment mensen die precies weten wat ze doen. Niets is minder waar en laat je hierdoor zeker niet uit het veld slaan.

Fitness tips voor beginners

Je moet ergens beginnen, ooit moet de eerste stap gezet worden. Bij fitness is motivatie key en zeker in het begin – wij spreken uit ervaring – verlies je die snel. Na één keer sporten willen we eigenlijk al een goed setje abs hebben en een kont als J.Lo. Maar helaas, Rome wasn’t build in a day. Met de volgende tips wordt de sportschool een stuk minder overweldigend.

Probeer jezelf niet te vergelijken met anderen

We weten het, het is lastig. Toch is het erg demotiverend om jouw lichaam te vergelijken met dat van iemand die al jaren traint. Die mensen in het krachthoekje zijn stuk voor stuk doorgewinterde sportschoolstrijders. Inspiratie hieruit opdoen is prima, maar vergelijk jezelf niet. Dat is simpelweg appels met peren vergelijken.

Pas op met zware gewichten

Wij beginnende fitnessfanaten hebben nogal de neiging zwaarder te trainen dan we kunnen. Onder het mom van ‘hoe meer, hoe beter’ gaan we voor de zware schijven, maar helaas is dit niet de manier. Het laatste was je wil is dat jij jezelf een blessure traint, dan ben je namelijk weer terug bij af.

Bouw het langzaam op, dit is beter voor jou en voor je spieren. Ook heb je met te zware gewichten minder aandacht voor de uitvoering van de oefening, terwijl dit het belangrijkst is. Liever een goede uitvoering met lichtere gewicht, dan andersom.

Ga niet te vaak

Net als met gewichten, is dit ook een gevalletje slim kiezen. Jouw spieren hebben de rust net zo hard nodig als de training. Wij hebben bewondering voor iedereen die zo vaak mogelijk naar de sportschool wil, maar té vaak werkt juist averechts.

Drink genoeg water

Water drinken is sowieso erg belangrijk, maar nog net iets meer als je aan het fitnessen geslagen bent. Water bevordert het natuurlijk herstel van de spieren, het uithoudingsvermogen en de spierkracht. Drie dingen die jij als beginnende fitgirl wel kan gebruiken.

Train je hele lichaam

Zeker als je net begint met sporten, is het niet slim om één spiergroep tegelijk te trainen. De kans op blessures is zo aanzienlijk groter, dan wanneer je het hele lichaam traint tijdens een workout. Bij de meeste sportscholen maken ze schema’s op maat waarbij je het hele lichaam traint. Houd je hier aan het begin vooral aan.

Luister goed naar je lichaam en laat je vooral niet gek maken. Die Tammy Hembrow-types in de sportschool zijn ook ooit ergens begonnen. Jij komt er wel.

Optimaal Sporten

Reageer op artikel:
Fitness beginners opgelet – Dit zijn 5 gouden tips voor iedereen die begint met trainen
Sluiten