5x tips om te leren vergeven en geen wrok te koesteren

Wanneer iemand iets doet of zegt wat je enorm kwetst, denk je misschien al snel dat je deze persoon nooit meer kan vergeven. Maar als je wrok koestert, pijnig je uiteindelijk jezelf meer dan de ander. Daarom hebben wij 5 tips verzameld die jou helpen te vergeven.

Leren vergeven

Natuurlijk hoef je niet direct nadat er iets vervelends is gebeurd of gezegd de ander te vergeven. Het is meer dan normaal om verdrietig, gekwetst en boos te zijn. Maar uiteindelijk is het belangrijk om te kunnen vergeven, al helemaal voor je eigen gemoedsrust. Je kan na de gebeurtenis besluiten om deze persoon uit je leven te schrappen en dat is helemaal oké. Maar wat wel belangrijk is om te onthouden, is dat wrok koesteren hier niks aan toevoegt.

Therapeute Lauren Cook vertelt: “Holding a grudge essentially means that you no longer trust the person and you are barring them from entry in your life. While it can be very healthy to set boundaries with someone after they have hurt us, holding a grudge adds an extra layer where you may feel like you’re putting a death grip between you and the other person.”  Dit zorgt er uiteindelijk weer voor dat je bitter wordt en dat is natuurlijk niet iets wat je wilt.

1.  Geef jezelf te tijd om te helen

De eerste en een van de belangrijkste tips is om jezelf de tijd te geven. Je hoeft niet van de ene op de andere dag iemand te vergeven. Gebruik deze periode juist om jezelf de kans te geven om te helen. We hebben vaak het gevoel dat wanneer je wrok koestert, dit een soort “straf” is voor de ander. En hoewel het inderdaad pijnlijk kan zijn voor de ander, heb je vooral jezelf ermee.

Jezelf vasthouden aan zoveel boosheid is slecht voor jou en jouw welzijn. Probeer in het kader van self-love deze negatieve gevoelens en gedachtes te laten gaan en hopelijk merk je dat het met de tijd inderdaad minder wordt.

2. Investeer in goede relaties

Als iemand in jouw leven je pijn heeft gedaan en je hebt moeite om dit te laten gaan, zorg dan dat je veel fijne mensen om je heen hebt. De positieve energie van anderen zorgt ervoor dat je zelf ook positiever na gaat denken.  “When someone has hurt us, it can be disillusioning and we tend to think others will be the same way. Allowing yourself to be with new people who show you better ways of being can help you heal in the process,” legt Lauren uit.

3. Probeer de ander te begrijpen

Iedereen maakt fouten, ook goede mensen. Dat de ander een verkeerde beslissing heeft gemaakt, betekent niet automatisch dat hij of zij ook fout is. Probeer de persoon in kwestie los te zien van de actie die jou pijn heeft gedaan. Je zult zien dat dit al snel helpt bij het vergeven.

Ieder mens heeft ooit in zijn of haar leven een ander mens pijn gedaan. Dat geeft de ander natuurlijk alles behalve groen licht om continu fouten te maken, maar het is wel menselijk. Door te focussen op de goede kwaliteiten van de ander vergeef je sneller.

4. Wees empatisch

Hoe moeilijk het ook is, probeer jezelf te verplaatsen in de persoon die je pijn heeft gedaan. Als je een zeker begrip ontwikkelt voor wat hij of zij heeft gedaan, verzacht je de pijn voor jezelf. Je kan er ook voor kiezen om rustig met de ander te praten en te vragen wat de reden was voor hetgeen hij of zij heeft gezegd of gedaan. Misschien krijg je niet alle antwoorden waar je op hoopte, maar het kan wel helpen bij het creëren van begrip.

5. Accepteer de teleurstelling

Het is en blijft helaas een feit dat het leven vol zit met teleurstellingen. Het hoort er nu eenmaal bij. Psychotherapeute Christine Scott-Hudson vertelt: “Learning how to invite in whatever it is we are actually experiencing can help us live happier and healthier lives.” In een ideale wereld word je nooit gekwetst. Maar helaas, dat is niet de realiteit.

Reageer op artikel:
5x tips om te leren vergeven en geen wrok te koesteren
Sluiten