10 tips om beter voor je mentale gezondheid te zorgen

Er wordt tegenwoordig steeds meer aandacht besteed aan mentale gezondheid. Er verschijnen artikelen en mensen schrijven boeken over het onderwerp, en op je eigen tijdlijn zie je dat steeds meer mensen bewuster bezig zijn met mental health.

Gelukkig gaan we met z’n allen steeds meer inzien dat mentale gezondheid net zo belangrijk is als je fysieke gezondheid en wordt het taboe langzaamaan doorbroken. Slechte mentale gezondheid komt natuurlijk in veel verschillende soorten en maten. Soms heb je een professional nodig om je beter te laten voelen, maar je kunt zelf al wat simpele stappen toepassen in je dagelijkse routine voor een positieve mentale boost.

1. Geef jezelf toestemming om een dag rust te nemen

Je voelt dat je het nodig hebt en je weet zelf heel goed dat je productiever bent als je een dag vrij neemt, maar toch voelen we ons vaak bezwaard om een dag voor onszelf te nemen zonder ‘goede reden’. Als je voelt dat het je allemaal iets te veel wordt, en dat je een dag nodig hebt om weer rust in je hoofd te krijgen, is dat écht wel een goede reden voor een vrije dag. Wanneer je juist eerder ingrijpt en jezelf tijd geeft om bij te tanken, kun je voorkomen dat je er in de toekomst last van krijgt.

2. Probeer iets anders dan Netflix voor je gaat slapen

Wanneer je elke avond alleen maar besteedt aan het kijken van series, kan het zijn dat je je de dag daarna niet goed voelt. Je bent moe en voelt je slapjes. Je hebt het gevoel dat je maar niet kan starten met de dag en dat de tijd voorbij vliegt. Dan is het goed om je avondroutine eens om te gooien! Lees een boek, bel die vriendin die je al tijden niet gesproken hebt, houd een dagboek bij of ga in bad. Zoek iets waar je rustig van wordt. Dat kan natuurlijk een serie zijn, maar sla dan de horror of spannende variant over.

3. Breng een beetje vakantievreugde in je leven

Je komt altijd zo heerlijk tot rust op vakantie, omdat je dingen dan beter kunt laten gaan. Je vult je dagen alleen met dingen waar je happy van wordt, zoals zwemmen, op het strand liggen, dorpjes bezoeken en lekker eten. Het zou fijn zijn als je iets van die vakantie mentaliteit mee kunt nemen in je dagelijkse leven, zodat je niet gelijk in je oude routine valt. In plaats van jezelf ongelukkig maken in de sportschool, kun je ook in Nederland lekker naar het zwembad! Of een boekje lezen en je telefoon op stil zetten tussen bepaalde tijden; op vakantie ben je ook niet de hele tijd bereikbaar. Natuurlijk wordt het nooit zoals op een echte vakantie, maar met een paar simpele trucjes kun je het hier thuis wel iets aangenamer maken.

4. Neem 5 minuten per dag om te mediteren

Je hoeft niet gelijk een hele yogales te doen of in hogere sferen terecht te komen; een paar minuten lekker zitten en alleen maar focussen op jezelf is al genoeg. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en focus alleen op je ademhaling. Doe dit vijf minuten in de ochtend en je maakt een heerlijk frisse start of probeer het juist in de avond om je hoofd leeg te krijgen voor je gaat slapen.

5. Let op je inname van toegevoegde suikers en magnesium

Het stoppen met eten van toegevoegde suikers zal niet gelijk je depressieve gevoel wegnemen, maar zorgt er wel voor dat je bloedsuiker stabiel blijft gedurende de dag. En wanneer dit stabiel is, balanseer je ook je energie door de dag en stort je niet in. Daarnaast is het toevoegen van meer magnesium aan je dieet een goede optie, dit helpt hoofdpijn en vermoeidheid te verminderen. Je kunt dit heel simpel doen door avocados, bladgroente of vijgen toe te voegen aan je maaltijden of snacks.

6. Geef het aan als mentale gezondheid je werk beïnvloedt

Je hoeft niet altijd te delen waar je mee zit en zeker niet op werk. Maar als je het gevoel hebt dat je mentale gezondheid je werk in de weg zit, is het geen gek idee om het eens te bespreken. Wil je af en toe een dag thuis werken omdat je dan de rest van de week productiever bent, of moet je een keer eerder weg van werk omdat je een afspraak hebt met een therapeut? Dit zijn hele redelijke voorstellen die je kunt voorleggen aan je baas, maar zorg wel dat je altijd een doel voor ogen hebt voordat je je situatie met iemand gaat bespreken.

7. Minder je alcoholgebruik wanneer je merkt dat dit te veel effect op je heeft

Af en toe drinken met mate is geen probleem; je een keer laten gaan ook helemaal niet. Maar wanneer je merkt dat je drinkt om andere gevoelens of gedachtes niet meer te hebben, is het goed om te minderen of helemaal te stoppen met drinken. Het heeft dus te veel effect op de manier hoe je je voelt, wat je op een gezondere manier ook teweeg kunt brengen.

8. Zie slapen als een to do

Je maakt overal tijd voor vrij, omdat je het gevoel hebt dat het moet: sporten, vriendinnen, werk. Maar waarom doe je dat dan niet voor je slaap? Als je start met het krijgen van een gezond slaapritme, zul je merken dat je ‘s ochtends beter opstaat en je een stuk fijner gaat voelen. Een nacht goed slapen zal niet al je problemen oplossen, maar zal zeker een begin zijn in de verbetering van je mentale staat.

9. Zorg voor een positieve back-up voor tijdens die negatieve spiraal

Wanneer je volledig in een negatieve spiraal zit, is het vaak moeilijk om jezelf daar weer uit te krijgen. Je hebt het gevoel dat alles tegen zit en je wordt verblind door alle negativiteit; juist dan moet je kijken naar wat je weer positief maakt. Verzamel allemaal dingen waar je motivatie uit haalt wanneer je in je positieve vibe zit, zoals inspirerende quotes, dingen die je heel leuk vindt om te doen of nummers waar je vrolijk van wordt. Wanneer je weer in depressieve vibe bent kun je dan teruggrijpen op deze dingen en kun je je focus weer een beetje terug krijgen.

10. Zoek hulp, ook al denk je dat het ‘niet slecht genoeg’ met je gaat

Er is geen grens van depressie of struggles die je moet bepalen voor je in aanmerking komt voor therapie, of voor je met iemand mag gaan praten. Wanneer jij het gevoel hebt dat je last hebt van gevoelens of gedachtes die niet zo maar weggaan, mag je altijd hulp zoeken en met iemand gaan praten. Dat hoeft in eerste instantie niet gelijk een arts of therapeut te zijn, maar personen die je vertrouwt, zoals vriendinnen of je moeder, kunnen je ook al goede raad geven.

SELF

Reageer op artikel:
10 tips om beter voor je mentale gezondheid te zorgen
Sluiten