Deze 4 dingen zou je elke keer aan het begin van je werkdag moeten doen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.nsmbl.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fwerkdag-productiever.jpeg)
Goed begonnen is half gewonnen. Dat geldt ook op vlak van jouw ochtendroutine. Want wie ‘s ochtends slim werk verricht, is de rest van de werkdag veel productiever. Wil jij je tijd efficiënter indelen? Ben je niet altijd zo productief als je zou willen zijn?
Doe deze 4 dingen aan het begin van je werkdag en voor je het weet, heb je die to-do list afgevinkt.
4x dingen die je aan het begin van je werk dag zou moeten doen
CreateCultivate herinnerde ons aan het belang van een paar goede gewoontes in de ochtend. Eigenlijk zouden we hier dagelijks een reminder voor moeten hebben, toch?
1. Eat the frog
Onderzoek toont aan dat je ‘s ochtends de meeste wilskracht hebt om (lastige) taken aan te pakken. Vanuit dat oogpunt is het dus niet meer dan logisch om je belangrijkste taak ‘s ochtends in te plannen.
Kortom? Belangrijkste taken eerst, taken met minder prioriteit later. Zo eenvoudig kan het zijn.
2. Negeer je e-mails de eerste uren
‘s Ochtends je mailbox openen, wie doet dat niet? Hoewel we bijna op automatische piloot onze mails willen beantwoorden in de ochtend, wordt dat afgeraden. E-mails zijn vaak namelijk in het belang van anderen en niet in jouw eigen belang.
Focus dus op je eigen prioriteiten en doe eerst wat jij noodzakelijk vindt. Later op de dag kan je dan een moment inplannen om mails te beantwoorden. Maar dan heb je op z’n minst al je eigen werk kunnen verrichten.
3. Reorganiseer je to-do list
Je to-do list is als een soort kompas dat je de weg wijst naar het moment dat je je laptop kan dichtklappen en kan ontspannen. Zorg er dus voor dat je to-do list goed gestructureerd is voordat je begint met het afwerken van de taken.
Beslis welke taken voorrang krijgen op je lijst. Volgende vragen kunnen daarbij helpen: draagt het bij aan een groter professioneel doel? Beschouwt jouw baas dit als prioriteit? Levert het geld op? Kan ik de taak vandaag doen, of splits ik ze beter op in meerdere delen?
4. Check-in met het team
Deze is een klein gebaar maar met een groot effect: zeg hallo tegen je collega’s in de ochtend. Niet alleen begin je niet alleen met een beter humeur aan de dag, je krijgt ook de kans om problemen of persoonlijke kwesties voor te leggen.
Wedden dat je op deze manier veel vrolijker aan de dag begint?