Fenna Brinkmann
Fenna Brinkmann | LinkedIn Fashion 2 september 2020

Tommy Hilfiger lanceert nieuw programma voor duurzaamheid en inclusiviteit in de mode-industrie

Tommy Hilfiger bestaat dit jaar 35 jaar en alsof dat nog niet genoeg reden is voor een feestje lanceert het merk een nieuw programma: Make It Possible. Een initiatief vol ambitieuze doelen rondom duurzaamheid en inclusiviteit in de mode-industrie. Met het programma wil het merk veranderingen teweeg brengen in de industrie, op basis van ‘Wastes Nothing and Welcomes All’.

Voor 2030 stelt Tommy Hilfiger nu 24 ambitieuze doelen rond circulariteit en inclusitiveit.

Make It Possible

Tommy Hilfiger zet met Make It Possible hoog in op milieu- en sociale duurzaamheid. De 24 doelen rond circulariteit en inclusiviteit zijn allemaal gebaseerd op viel pijlers. Zo wil het merk volledig circulaire producten maken, als onderdeel van een duurzame keten. Ook wil Tommy Hilfiger de beperkingen van hulpbronnen en de grenzen van de mogelijkheden van onze planeet respecteren.

Niet alleen duurzaamheid staat op de planning, ook inclusiviteit is belangrijk voor Tommy Hilfiger. Zo benadrukt het merk dat iedereen welkom is en dat Tommy Hilfiger iedereen evenveel kansen biedt. De weg voor succes staat voor iedereen open. Het programma van Tommy Hilfiger is onderdeel van de Forward Fashion-strategie van PVH Corp, de moedermaatschappij van het merk. Het overkoepelende doel van Make It Possible? Negatieve effecten tot nul terugbrengen, positieve effecten verhogen naar 100% en het leven van ruim een miljoen mensen in de hele waardeketen van het bedrijf verbeteren.

tommy hilfiger
Tommy Hilfiger

“In 1969 opende ik mijn eerste winkel, People’s Place, in mijn geboorteplaats Elmira, waar mensen van allerlei achtergronden welkom waren om spannende popcultuurervaringen met elkaar te delen”, aldus Tommy Hilfiger. “Vanuit dit besef van inclusiviteit heeft ons merk zich door de jaren heen verder ontwikkeld en dat geldt ook voor onze commitment aan sociale en milieuduurzaamheid. Met Make It Possible willen we nog een stap verder gaan. Onze visie wordt door de hele organisatie gedragen en we werken met z’n allen aan de verwezenlijking ervan. We zijn er nog niet, maar we komen er wel.”

Coronacrisis en Black Lives Matter

De huidige gebeurtenissen rondom COVID-19 en Black Lives Matter hebben het merk gedwongen om na te denken. “We hebben nu te maken met een gezondheidscrisis, veel mensen hebben het zwaar, het milieu staat onder druk en er is een economische crisis. Daarom hebben wij een verantwoordelijkheid om innovatieve oplossingen te vinden die inclusiviteit bevorderen en toewerken naar een meer circulaire toekomst”, zegt Martijn Hagman, CEO van Tommy Hilfiger Global en PVH Europa.

Make it Possible is de nieuwste mijlpaal binnen de duurzaamheidsambities van Tommy Hilfiger. Eerder kwam het merk met Tommy Hilfiger Adaptive, gericht op toegankelijkere mode voor volwassenen en kinderen met beperkingen en de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge, een wereldwijd programma dat start-ups en bedrijven steunt bij het ontwikkelen van oplossingen die inclusiviteit en duurzaamheid in mode bevorderen.

“Tommy Hilfiger voert inmiddels al tien jaar met succes veranderingen door voor een duurzamere toekomst, zoals denim met een veel lagere impact op het milieu, bewust waterverbruik en meer inclusieve collecties. Make It Possible is een van de manieren waarop wij samenwerken om een belangrijke en blijvende bijdrage te leveren voor een betere mode-industrie,” vervolgt Martijn.

tommy hilfiger
Tommy Hilfiger Adaptive
Reageer op artikel:
Tommy Hilfiger lanceert nieuw programma voor duurzaamheid en inclusiviteit in de mode-industrie
Sluiten