In gesprek met: Tony Tonnaer, eigenaar van het duurzame Kings of Indigo

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Tony Tonnaer, creatief directeur, oprichter en mede-eigenaar van Kings of Indigo.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

tony tonnaer kings of indigo
© Kings of Indigo

Tony Tonnaer

In januari 2011 richt Tony Tonnaer samen met twee partners het duurzame jeans label Kings of Indigo op. Na zeven jaar gewerkt te hebben bij Kuyichi, was het tijd voor wat nieuws. Een baanbrekend modemerk dat zo transparant en duurzaam mogelijk produceert, om precies te zijn. Kings of Indigo was een feit.

Sindsdien heeft het merk – onder leiding van Tony – grote stappen gemaakt. Alle kledingstukken worden van duurzame, biologische of gerecyclede materialen gemaakt.

Daarnaast deelt Tony graag zijn duurzame kennis en kunde met de rest van de wereld en heeft hij als doel om een “fabric library” op te richten, waar ook andere bedrijven uit kunnen putten. Maar daarover later meer. Wij zijn namelijk eerst heel benieuwd hoe deze inspirerende man zijn passie voor duurzame mode heeft ontdekt en hoe hij zijn bedrijf is gestart.

Kings of Indigo
© Kings of Indigo

Kings of Indigo

Recycle, repair en re-use zijn de kernwaarden van Kings of Indigo. Maar hoe kwam hij op het idee? “Het idee en het merk heb ik zelf bedacht. Ik was hiervoor zeven jaar directeur bij Kuyichi en heb dat merk duurzaam gemaakt. Ik had wel wat ervaring erin en was bekend met het onderwerp.

Op een gegeven moment stopte ik bij Kuyichi en wilde ik iets voor mezelf gaan doen. Ik had al snel mensen om me heen verzameld die mee wilden doen en in dit idee geloofden. Toen zijn we met zijn drieën gestart, waarbij ik de naam, producten en het concept heb ontwikkeld.

Tony is daarmee de founding father, organisatorisch staat zijn collega Elisabeth aan het hoofd. Tony houdt zich inmiddels vooral bezig met innovatie en woordvoering.

Kings of Indigo
© Kings of Indigo

Inmiddels zijn de zaadjes geplant en kan Kings of Indigo gaan groeien. Tony: “Ik denk dat elke consument zich ervan bewust is dat er iets moet gebeuren. Global warming valt niet meer te ontkennen. Maar je ziet het bijvoorbeeld ook al in de supermarkt: je hebt veel vleesvervangers en sommige supermarkten zijn zelfs plasticvrij.” Ook werkt het volgens hem in zijn voordeel dat zijn merk “dichtbij huis is”. Mensen snappen dan beter het verhaal en geloven er bovendien meer in.

Duurzame mode

Toch heerst er volgens Tony nog een groot probleem in de mode-industrie, namelijk het onbewuste gedrag van shoppers.

“Door transparanter te zijn, helpen we mensen bewustere keuzes te maken.”

Mensen weten niet hoe veel water en chemicaliën er bij bijvoorbeeld katoenproductie komen kijken. Veel mensen weten überhaupt niet waar ze op moeten letten. Mag kleding bijvoorbeeld wel in China of Bangladesh geproduceerd zijn? Of is het dat instant slecht? Door daar transparanter over te zijn, komen we al een heel eind en helpen we mensen om bewustere en daarmee betere keuzes te maken.

Kings of Indigo
© Kings of Indigo

Daarnaast is het heel moeilijk om ergens een waarde aan te hangen. Als iemand in Bangladesh bijvoorbeeld twintig euro per week verdient, kan dat voor de een een goed salaris zijn, maar voor iemand anders met een groot gezin niet. Het is heel relatief en lastig te begrijpen daardoor.

Om dit probleem te tackelen, stelt Kings of Indigo dit jaar een living wage in – oftewel een leefbaar loon – wat inhoudt dat alle fabriekswerkers goed moeten kunnen rondkomen van hun salaris.

Ook werken ze samen met de Fair Wear Foundation, een organisatie die nagaat of de omstandigheden in de fabrieken werkbaar zijn en de medewerkers kunnen rondkomen van hun loon. Klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het in veel gevallen niet.

“Met Kings of Indigo wil ik laten zien dat duurzame kleding ook mooi en relatief goedkoop kan zijn.”

En zo zijn er meer goede initiatieven vanuit het merk. Al het katoen dat ze gebruiken is gecertificeerd en voldoet aan strenge eisen, waardoor het een mindere impact op de natuur heeft. Ook is bijna 95 procent van de collectie gemaakt van duurzame materialen.

Voorbeeld voor de mode-industrie

Met deze initiatieven hoopt Tony een voorbeeld te zijn voor andere merken. “Wij produceren ongeveer honderdduizend kledingstukken per jaar, terwijl er ook merken zijn die miljoenen kledingstukken per jaar produceren. Onze impact is dus relatief klein, maar ik merk wel steeds meer interesse vanuit de grotere labels. Ik probeer dus zoveel mogelijk te laten zien dat je een duurzaam product kan maken dat mooi is, relatief goedkoop en lang meegaat.

Vooral de betaalbaarheid is een dingetje. Tony: “Er waren heel veel vooroordelen over prijs. Duurzame producten waren altijd duur, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Onze jeans gaan vanaf honderd euro. Dat is natuurlijk heel concurrerend met andere merken.

Kings of Indigo
© Kings of Indigo

Zelf duurzamer shoppen

Maar hoe kun je dan zelf betere keuzes maken tijdens het shoppen? Je kan natuurlijk alleen nog maar Kings of Indigo items kopen, maar waarschijnlijk hou je wel van iets meer afwisseling. Ook daar helpt Tony ons graag bij. Zijn tips voor het maken van duurzame keuzes zijn als volgt:

1. Kijk naar het basismateriaal: gewone katoen gebruikt heel veel water en chemicaliën. Biologisch katoen, daarentegen, wordt vervaardigd zonder pesticiden en kunstmest, wat weer beter is voor de natuur. Ga daarom altijd minimaal biologisch katoen, het liefst gecombineerd met gerecycled katoen.

2. Kijk naar het land van herkomst: het land zegt wel iets, maar zeker niet alles. Er zijn hele slechte en hele goede fabrieken in China, hetzelfde geldt voor Italië. Made in China is niet per se slecht, Bangladesh en Pakistan zijn wel heel goedkoop, maar ook daar zit verbetering in. Als een merk laat zien in welke fabriek het item wordt gemaakt, dan kan je uitzoeken of het op een eerlijke manier is geproduceerd. Toch is dichterbij huis produceren vaak wel beter: het vermindert namelijk de CO2 foot print.

3. Bij het kopen van een jeans: hoe donkerder de broek, hoe minder milieuvervuilend. Een lichte spijkerbroek is bewerkt op een – vaak – niet milieuvriendelijke manier.

4. Koop minder, maar koop beter: dit weet je waarschijnlijk wel. Nu moet je het nog doen. Tony geeft aan dat kwaliteit uiteindelijk het langste meegaat en daardoor heb je het langste plezier ervan.

Toekomst van de mode en Kings of Indigo

Tot slot hoopt Tony dat er ooit een algemeen label komt dat aangeeft hoe fair een kledingstuk is. Een soort energielabel dat aangeeft of het wel een verstandige keuze is om een bepaald kledingstuk aan te schaffen. “Het zou geweldig zijn als dit op global level wordt uitgevoerd. Maar ja, de wereldleiders zijn op dit moment niet heel eensgezind…

Tony’s uiteindelijke doel? Hij wil een fabric library, waar ook andere bedrijven gebruik van gaan maken. Hij adviseert hen dan over het verduurzamen van hun productie.

Toch laat hij de hoop niet varen: “Ik wil zo veel mogelijk kledingverkoop van conventionele bedrijven overnemen. Of juist conventionele bedrijven motiveren om duurzamer te gaan produceren. De markt gaat het vanzelf vragen, mark my words.

Laten we hopen dat veel merken een voorbeeld aan Tony en zijn werk voor Kings of Indigo gaan nemen. Wij denken bij de volgende shopping spree eerst twee keer na of we die kledingstukken wel écht nodig hebben.

Lees ook: In gesprek met Anna Norling, Head of Design van Weekday

Reageer op artikel:
In gesprek met: Tony Tonnaer, eigenaar van het duurzame Kings of Indigo
Sluiten