Anouk Kemper
Anouk Kemper Beauty 4 mrt 2016

Trends voor Dummies: de föhnbar

Ook is er genoeg tijd om veel over onszelf en ons leven na te denken en dus te besluiten een cursus mindfulness te volgen. We hebben tijd om op zondag naar IKEA te gaan om allemaal spullen te kopen waarvan we niet wisten dat we ze wilden hebben. We hebben tijd om te vertellen hoe druk we het hebben.

We mogen graag geld uitgeven aan huisdieren en vuurwerk, aan sigaretten en cappuccino’s buiten de deur. We kopen crème die onze huid jonger moet maken en shampoo die ons haar doet glanzen. We hebben geen oude PC, maar een MacBook. Geen vakantiedagen, maar sabbaticals. Zo houden we zat energie over om boos te zijn op vluchtelingen, want dat moet ook gebeuren, schijnt.

Echt, over het algemeen zijn wij Nederlanders maar een boffend volkje. Of zoals mijn oma dat altijd zei als we met zijn allen in de zon zaten met een glas wijn: “Wat hebben we het toch goed, hè?”

Dat is precies wat ik dacht toen ik laatst tijdens mijn dagelijkse fietstochtje langs een nieuw fenomeen reed: de föhnbar.

Toegegeven, ik dacht vooral: ‘what the fuck is DIT nou weer?’ Maar ik dacht ook écht aan hoe goed we het als samenleving wel niet moeten hebben, wil iets als een föhnbar verwachten een lekkere omzet te kunnen draaien.

Tijd om binnen te stappen had ik helaas niet, maar doorwrochte research leerde me dat het leven nou eenmaal te kort is voor saai haar. Zie hier het bestaansrecht van de föhnbar, volgens de föhnbar. (Ik vind het een leuk woord, föhnbar.)

Zoals wel vaker het geval is, ontstond er een innerlijke tweestrijd. De hedonist in mij schreeuwde het uit van instemming. De calvinist in mij moest een klein braakje leggen.
De hedonist won. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Ik denk dat ik stiekem gewoon een yup ben.

Ik krijg de föhnbar niet meer in uit mijn hoofd. Het lijkt me stiekem best wel chill om mijn haar zo af en toe op professionele wijze te laten föhnen, daar ik nog steeds de methode volg van ‘gewoon gaan slapen met nat haar’.

Dat moet natuurlijk anders. Trouwe lezers weten natuurlijk dat ik ietwat obsessief met mijn haar bezig ben. Al uit zich dat vooral in heel veel slap geouwehoer erover. Daarom: tijd voor actione (<— ook hoe oma het zei). Binnenkort - dat wil zeggen: op het moment dat ik zeker weet dat ik mezelf na afloop niet totaal veracht - ga ik eens even lekker mijn haar laten föhnen. Van de basale gemakken, minus de BB-cream, ben ik immers voorzien.

Mijn naam is Anouk Kemper, 29 jaar. Ik weet best veel, maar niet van mode. Als zelfs je mannelijke vrienden opmerken dat je altijd dezelfde trui draagt, dan weet je: hier gaat iets niet goed. Maar mode is gewoon moeilijk. Net als trends in het algemeen eigenlijk.

Onder de noemer ‘Het leven is best wel slick, maar je moet zelf het filtertje aanbrengen’ ben ik nu ook te vinden op Instagram. Mijn naam is @aanoekkemp. Korte verhalen schrijf ik ook en die kun je hier lezen.

Reageer op artikel:
Trends voor Dummies: de föhnbar
Sluiten