Verantwoord genieten tijdens de feestdagen zonder 20 kilo aan te komen doe je zo

Eerlijk is eerlijk: tijdens de feestdagen wil je niet bezig zijn met wat je wel of niet in je mond stopt. Geen gezeik en gewoon genieten. Mocht je toch net lekker bezig zijn met gezond eten en je hier aan willen houden, dan heb je vast en zeker iets aan deze tips van de personal trainers van Slim Living.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Verantwoord genieten

Verantwoord genieten: bestaat dat echt? Wij vinden het een beetje een truttig begrip, maar niets blijkt minder waar na het lezen van onderstaande tips. Simpele zaken als voldoende groenten opscheppen en eten van een kleiner bord kunnen al een flinke stap in de goede richting vormen. Doe er dus je voordeel mee.

1. Weet wat je eet

Volgens de experts van Slim Living ligt het sleutelpunt bij de juiste verhoudingen op je bord. Ze raden aan om te gaan voor vijftig procent groenten, 25 procent eiwitten en 25 procent koolhydraten. Doordat de meeste groenten erg veel vezels bevatten zit je bovendien langer vol.

2. Eet van een kleiner bord

Wanneer je een groter bord hebt, schep je vaak ook meer op. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, maar het is goed om je bewust van te zijn.

3. Plan je dagen niet te vol met borrels en diners

Niet leuk, maar wel handig: plan de dagen rondom Kerst en Oud en Nieuw niet teveel borrels en diners in. Van een of twee dagen veel eten hoef je helemaal niet aan te komen, als je rekening houdt met de andere dagen.

4. Matig met alcohol

Deze tip is nog minder leuk dan de derde. Alcohol bevat vooral calorieën zonder voedingswaardes. Daarnaast is (te) veel drinken ook niet goed voor je lichaam en geest. Na drie glazen rode wijn heb je al 360 calorieën binnen en vijf biertjes gaan al richting de 600. Pijnlijk maar waar.

5. Bied aan om te koken

Ook deze tip is niet ons favoriet, alleen heb je zo wel grip op de ingrediënten en de hoeveelheden die worden gekookt. Ook kan je ervoor kiezen dat iedereen wat gerechtjes maakt, waarvan jij de gezondste versies maakt.

6. Kies voor één grote maaltijd in plaats van drie

Hou je héél erg van ontbijten? Pak dan uit met een kerstbrunch en doe rustig aan met het diner. Andersom geldt natuurlijk ook: hou je liever van een uitgebreid diner, sla dan die goedbedoelde kerstbrunch over.

7. Eet aandachtig

Neem kleine hapjes en sta stil bij wat je in je mond stopt. Klinkt logisch, maar hoe vaak ben je niet met iemand in gesprek, kijk je tv of scroll je door je Instagram feed tijdens het eten? Juist, dat werkt dus niet mee aan de hoeveelheid eten die je naar binnen werkt.

8. Kom in beweging

Doordat je veel eetmomenten hebt, word je vaak lui of juist onrustig. Kies ervoor om een lekkere (avond)wandeling te maken tussen de gangen door of ga ‘s ochtends de sportschool in.

9. Blijf bij de snacks uit de buurt

Bij ons staat de tafel vanaf een uur of drie al vol met lekkere hapjes en wijnen. Ondanks dat je het liefst hele borrelplanken naar binnen schuift, is het beter om hier van af te blijven. Zo hou je ook nog eens meer ruimte over voor de met liefde gemaakte gerechten.

10. Vergeet vooral niet te genieten

Ondanks deze enorm handige tips, is genieten het allerbelangrijkst. Verantwoord genieten is fijn als je dit belangrijk vindt, maar vergeet niet dat de feestdagen vooral gaan om samenzijn met je geliefden. Kortom: verantwoordelijk zijn is goed voor je, maar hou het leuk.

Lees ook: Snel afvallen? Door meer te wandelen en deze vorm van krachttraining te doen lukt het

Reageer op artikel:
Verantwoord genieten tijdens de feestdagen zonder 20 kilo aan te komen doe je zo
Sluiten