Rachelle Abbas
Rachelle Abbas | LinkedIn Love & Life 28 augustus 2020

Wine flu – 5 dingen die iedereen verkeerd heeft over een kater

Gezellig wijnen met de meiden is fantastisch. Tót je de volgende dag wakker wordt met een kater. Bespaar je een Google search naar middeltjes waardoor je kater verdraagzaam wordt. Er bestaan namelijk genoeg onwaarheden als het gaat om je kater te genezen.

Dat hydratatie heel belangrijk is, hoeven we niet ter discussie te stellen. De volgende vijf dingen die iedereen zegt over (het overleven van een) kater wél. Die kloppen namelijk voor geen meter.

Een kater overleven

Een glaasje te veel drinken kan nog voordat je het door hebt gebeuren. Op het moment zelf niet zo’n ramp, maar de volgende dag word je wakker met veel spijt. Je hoopt dan natuurlijk zo snel mogelijk van die verschrikkelijke koppijn af te komen, we get it. De volgende zeven dingen die iedereen verkeerd heeft over een kater werken in ieder geval niet.

1. Neem een pijnstiller voor je gaat slapen

Veel mensen geloven er heilig in dat het helpt om een paracetamol te nemen voordat je gaat slapen. Toch kun je dat beter niet doen. Paracetamol werkt maar vier tot zes uur. Je raadt het al, dat is vóór je wakker wordt al lang uitgewerkt. Bovendien voel je toch niks van je kater als je slaapt. Preventief slikken heeft dus weinig zien.

Neem je een paracetamol voor je gaat slapen omdat je denkt dat je daardoor beter slaapt? Ook dat klopt niet. Paracetamol werkt in principe namelijk niet versuffend. Too bad.

2. Beer before wine, you’ll be fine
Er wordt vaak gezegd dat veel door elkaar drinken (van mixdrankjes tot bier en wijn) resulteert in een verschrikkelijke kater, maar dat is niet helemaal waar. De volgorde waarin je je alcoholische versnapering drinkt, heeft weinig invloed op je kater. In feite gaat het om het alcoholpromillage die bepaalt hoe uitgedroogd en hoe erg je kater zal zijn.

3. Drink flink wat glazen water voor je gaat slapen

Water zorgt er niet voor dat je kater niet gaat plaatsvinden. Dat is een grote mythe. Flink wat water drinken voordat je gaat slapen zal er wel voor zorgen dat je alcoholpeil ieeets lager wordt, maar je lever is al druk genoeg aan het werk. Wat wél helpt, is water drinken als je wakker wordt. Je zal namelijk flink uitgedroogd zijn.

4. Kotsen zal je kater verminderen

Je kent het wel. Je komt thuis van een avondje uit en je bent kotsmisselijk, maar hoeft niet over te geven. Eigenlijk wil je wel van dat vervelend gevoel af voor je in bed gaat, en sta je op het punt om er zelf voor te zorgen dat je moet overgeven (yikes).

We hebben slecht nieuws voor je. Dat gaat namelijk helemaal geen verschil maken op je kater de volgende dag. Alle alcohol is waarschijnlijk al opgenomen, waardoor je met overgeven je alcoholpeil niet verlaagt.

5. Je kater verminderen? Slapen is key

Dat wordt gezegd, maar niets is minder waar. Je hebt misschien wel meer slaap nodig na een avondje stappen, dus het is echt niet erg om iets langer in je bed te liggen stinken, maar het is niet dé manier om je beter te gaan voelen.

Alcohol wordt uitgescheiden door urine, zweet en adem. Bewegen en hydratatie is dus het belangrijkste. Succes ermee.

Nu we het er toch over hebben. Deze 9 soort verschillende katers bestaan er. Waar heb jij het vaakst last van?

Reageer op artikel:
Wine flu – 5 dingen die iedereen verkeerd heeft over een kater
Sluiten