Afvallen door lichaamsvet te verliezen in plaats van spieren? Zo doe je dat

We hebben natuurlijk al vaak genoeg over afvallen en het verliezen van vet geschreven. Vaak vliegen de adviezen je om de oren en zie je door de bomen het bos niet meer. Wat werkt en wat niet? En hoe kun je op een gezonde manier lichaamsvet verliezen zonder je spieren kwijt te raken?

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Vet heb je nodig

Vaak zouden we het liefst al het vet op ons lichaam verliezen, maar het is belangrijk om te beseffen dat we ook lichaamsvet nodig hebben. Vet is cruciaal voor een gezond leven en voor de reserves die je lichaam aanspreekt als je trek hebt.

Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog (specialist in hormonen), schreef een boek over vet en hoe belangrijk vet is voor je lichaam. Ze zegt daarover het volgende: “Ons vetweefsel heeft veel functies en communiceert actief met andere organen, zoals de darmen, de lever, het hart en in het bijzonder de hersenen.”

Te veel is nooit goed

Ondanks dat lichaamsvet gezond is, moet je er niet te veel van hebben. Als je als vrouw een vetpercentage tussen de twintig en dertig procent valt, zit je goed. Het beste is om in het midden te zitten, maar alles binnen deze range is gezond.

Afvallen betekent niet altijd lichaamsvet verliezen. Een lager gewicht kan ook te maken hebben met het verliezen van vocht of spieren. En dat wil je natuurlijk niet. Maar hoe val je op een gezonde manier af zonder spieren te verliezen?

1. Vet verliezen en spieren behouden

Personal trainer Aaron Vine, van The Watson Gym, zegt hierover het volgende: “Het geheim hierachter is om precies op dat punt te komen, waarbij je vetmassa verliest, terwijl je meer spieren krijgt.” Daarnaast zegt hij dat het kwijtraken van lichaamsvet een langzaam proces is, dat je het beste kunt bereiken door een combinatie van gezond eten en sporten.

Je kunt daarom het beste beginnen met het berekenen van je gewicht, je vetpercentage en je spiermassa. Dit kun je doen op een weegschaal in de sportschool. Van daaruit kun je, op dezelfde weegschaal, kijken hoe dit verandert na een aantal weken. Als je spiermassa en gewicht daalt, maar je lichaamsvet neemt toe, neem je waarschijnlijk te veel koolhydraten. Je kunt dit aanpassen en opnieuw meten.

2. Effectieve workouts

Volgens Aaron kun je het beste trainingen kiezen die je consistent kunt uitvoeren. Dit kan elke dag of een aantal keer per week zijn, de kwaliteit van je workouts is belangrijker dan de frequentie.

“HIIT-workouts en een combinatie van oefeningen met gewichten en je eigen lichaamsgewicht werken het beste. Richt je daarnaast op een mix van compound oefeningen (squats, lunges, opdrukken), isolatie oefeningen (hamstring curls, leg extensions en lateral raises) en ook wat cardio.”

3. Voeding is ook belangrijk

Hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je lichaamsvet zult verliezen. Natuurlijk is het ook belangrijk om op je voeding te letten. Eet vooral voeding dat veel voedingsstoffen bevat en mijdt alcohol voor een periode. Om je spieren te behouden kun je het beste een eiwitrijk dieet volgen, koolhydraten kunnen geminimaliseerd worden tot twee gram per kilo lichaamsgewicht. Met andere woorden: laat die quattro formaggi pizza’s en vodka-sprites voorlopig links liggen. Niet vergeten: drink genoeg water.

4. Hoe behoud je je resultaten?

Als je een gezond percentage van lichaamsvet hebt behaald, wil je dit natuurlijk behouden. Ondertussen heb je veel spieren opgebouwd en hebben die spieren voeding nodig om onderhouden te worden. Daarom kun je de inname van calorieën verhogen. Ja echt, verhogen.

Op basis van deze tips kun je beginnen met afvallen en verliezen van lichaamsvet. Kijk altijd uit dat je niet te veel lichaamsvet verliest. Als je je moe en zwak voelt en hoofdpijn hebt, kan dit een teken zijn dat je weer meer lichaamsvet nodig hebt.

Women's Health

Reageer op artikel:
Afvallen door lichaamsvet te verliezen in plaats van spieren? Zo doe je dat
Sluiten