Bezig met gezond afvallen? Dit zijn de beste tips van experts

Afvallen is moeilijk, maar niet onmogelijk. Als je vastberaden bent om vet te verliezen en om het eraf te houden dan ben je aan het goede adres. Wij hebben namelijk te beste tips van experts op een rijtje gezet voor je.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Tips om af te vallen

Afvallen moet je natuurlijk altijd vanwege goede redenen doen. Dus als je wil afvallen om lichaamsvet kwijt te raken zodat je gezonder, energieker, leniger en vrolijker kan worden, let’s go. We hebben de beste tips van experts en diëtisten op een rijtje gezet zodat jij snel je overtollig vet kwijtraakt op een gezonde manier.

1. Wees bewust van je calorie-inname en track dit

Calorieën zijn lastig, want je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid wordt bepaald op basis van verschillende aspecten. Dietist Stephanie Ferrari zegt: “Caloric needs are based on numerous factors, but the most important ones for a healthy individual include gender, age, weight, height, and activity level.”

Zodra je (eventueel met behulp van een diëtist) hebt bepaald wat jouw perfecte aantal calorieën per dag is, kan je deze gaan tracken. Nu hoef je natuurlijk niet als een gek elk handje cherrytomaatjes te tellen, maar het kan helpen om meer bewust te zijn van de hoeveelheid calorieën in elk gerecht.

2. Eet genoeg

Hopelijk weet je dat het eten van een paar zielige worteltjes geen goede lunch is. Zorg ervoor dat je genoeg eet gedurende de dag om je lichaam en brein te laten functioneren. Jezelf beperken tot bijvoorbeeld 500 calorieën op een dag is alles behalve gezond. Ga niet onder de 1200 calorieën per dag zitten, zeker niet als je sport. Afvallen moet je gezond doen en jezelf uithongeren is never nooit een goede methode om vet te verliezen.

3. Veel groenten

De meeste diëtisten zijn van mening dat meer groenten eten de beste start is wanneer je wil afvallen. Voedingsexpert Ilana Muhlstein zegt over groenten het volgende: “They are high in volume and weight and fill up our stomachs, which helps us register the feeling of fullness.”

Nu betekent het natuurlijk niet dat je tijdens je avondeten een hele broccoli en bloemkool naar binnen hoeft te proppen. Groenten kan je namelijk aan elke maaltijd en snack van de dag toevoegen. Op die manier krijg je elke dag genoeg groenten binnen en heb je het misschien niet eens door.

4. Minimaliseer je suikerinname en koolhydraten

Je weet waarschijnlijk al dat elke dag wit brood eten niet bepaald bevordelijk is wanneer je lichaamsvet wil verliezen, maar dit is niet alleen maar vanwege de velen calorieën. Nierspecialist Jason Fung legt uit dat verwerkte koolhydraten en eten met veel suiker zorgen voor een piek in insulinespiegels. Je raadt het al: dat zorgt er weer voor dat je aankomt.

Daarnaast zitten er ook weinig voedingsstoffen in dit soort eten, waardoor je heel snel weer honger krijgt. Natuurlijk mag je af en toe echt wel wat lekkers en zoets eten, maar probeer het wel te minimaliseren.

5. Zorg voor de nodige proteïne

Wanneer je steeds genoeg proteïne binnenkrijgt, zullen je spieren sterker worden. Volgens diëtist Tracy Lockwood Beckerman kan je het beste 0,8 tot 1,8 gram proteïne per gram lichaamsgewicht binnenkrijgen, afgaande van hoe actief je bent.

Dit betekent echter niet dat je meer vlees moet gaan eten. Je kan beter kiezen voor granen, linzen, tofu, sojamelk, noten, zaden of groenten.

6. Train je spieren

Wees niet bang voor die zware gewichten in de sportschool. Fysioloog Nicole Aurigemma is ook van mening dat het goed is om zo nu en dan echt te focussen op krachttraining om je spiermassa te vergroten en dus meer calorieën te verbranden.

Een goede balans in verschillende trainingen is belangrijk als je wil afvallen omdat je hierdoor je lichaam steeds uitdaagt en het dus meer vet verbrandt.

7. Genoeg slaap

Veel slapen is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als je bezig bent met het ontwikkelen van een gezondere levensstijl. Toch is slaap enorm belangrijk, ook als je wat wil afvallen.

Wanneer je namelijk te weinig slaapt, schiet je stresshormoon omhoog waardoor je meer cravings en honger krijgt. Daarnaast draagt weinig slapen natuurlijk ook niet bij aan je prestaties tijdens het sporten.

Als je bezig bent met wat kilootjes verliezen, probeer dan elke nacht minstens zeven uur te slapen. Een tip om sneller te slapen, is om al je elektronische apparaten een half uur van tevoren uit te zetten.

Gezondheidsexpert Sujay Kansagra zegt: “When engageing with content on social media, the brain releases chemicals such as norepinephrine and dopamine. This makes it harder on your body to fall asleep because these chemicals stimulate the ‘wake centres’ of your brain.”

8. Doe aan meal prepping

Als je de verleidingen van het koffiezaakje op de hoek wil weerstaan, zorg er dan voor dat je elke dag je eten en tussendoortje voorbereid hebt. Op die manier heb je altijd iets om te eten en weet je precies wat erin it.

Sla gezonde tussendoortjes in voor de volgende dag zodat je niet naar de supermarkt met honger hoeft te gaan (iedereen weet wat er dan namelijk gebeurt).

Natuurlijk hoef je niet elke dag met een bakje gestoomde groenten naar werk of school te gaan, maar als je bezig bent met een gezonde levensstijl, dan maakt dit het je wel een stuk makkelijker. Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om balans. Veel slapen, goed en gezond eten en veel bewegen is het belangrijkst. Zolang je je daaraan houdt, zit het helemaal goed.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je met een kater sport

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Popsugar

Reageer op artikel:
Bezig met gezond afvallen? Dit zijn de beste tips van experts
Sluiten