Vet verbranden met cardio? Dankzij deze tips lukt het je

Je hoort vaak dat vet verbranden met cardio niet mogelijk. Dat is een statement dat zeker niet waar is, al werkt krachttraining wel in je voordeel als je wat kilo’s wilt verliezen. Ben je meer team cardio? Dan heb je wellicht wat aan deze tips die je vetverbranding omhoog brengen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Vet verbranden met cardio

Wil je graag vet verbranden met cardio, maar weet je niet hoe? Dan helpen we je graag een eindje op weg. Per cardio-apparaat zijn er namelijk trucs om je vetverbranding te verhogen.

Over het algemeen geldt dat voor een verhoogde vetverbranding, het ideaal is als je de intensiteit van jouw training blijft afwisselen. Zo raakt je lichaam niet gewend aan de training en zal je energieverbruik hoog blijven. Voor het beste resultaat kies je iedere maand een nieuw fitnessschema.

1. De crosstrainer

Op de crosstrainer is het belangrijk dat je start met een goede warming-up, waarna je een intensieve interval training doet. Begin met een minuut of vijf op een rustig tempo met gemiddelde weerstand.

Zijn je spieren opgewarmd? Dan ben je klaar voor het gedeelte waarmee je vet gaat verbranden. Gooi de weerstand omhoog naar een zwaar leven en hou dit twee tot vijf minuten vol. Hierna draai je de weerstand omlaag en verhoog je je tempo totdat je op ongeveer tachtig procent van je hartslag zit. Hou dit ook twee tot vijf minuten vol. Ga door met het afwisselen van tempo en weerstand totdat je minimaal twintig minuten op de crosstrainer hebt gestaan.

2. De roeimachine

De roeimachine is misschien niet je favoriete cardio apparaat, maar dankzij deze machine kan je wel in korte tijd een intensieve full body workout doen. Ook op de roeimachine geldt dat je jouw vetverbranding verhoogt door middel van interval sets. Zet de roeimachine op een zware weerstand en maak tien tot vijftien krachtige slagen. Wissel dit af met één minuut snel roeien op lage weerstand en je vetverbranding krijgt een boost.

3. De loopband

Met de loopband verbrandt je het hoogste aantal calorieën van alle cardio machines. Bij de loopband gaat het niet om snelheid, maar om de helling. Kies een rustig wandeltempo, het liefst iets langzamer dan je normaal doet. Kies je normaal een tempo van zes kilometer per uur, ga dan nu voor vijf kilometer.

Start met twee minuten op een helling van twee procent. Elke twee minuten zet je de loopband twee procent hoger, totdat je op tien procent zit. Hierna bouw je weer af naar twee procent.

4. De hometrainer

Start met een warming up van een minuut of vijf. Op de hometrainer gaat het om de afwisseling van je interval. Je start met negentig seconden ‘sprinten’, waarna je negentig seconden rustig fietst. Hierna doe je beiden zestig en dertig seconden. Na deze intervaltraining fiets je vier minuten op iets meer dan de helft van de maximale vermogen, waarna je deze oefeningen herhaalt. Ga door totdat je op ongeveer twintig minuten zit.

Via bovenstaande manieren met jij beter in staat tot vet verbranden met cardio. Zorg altijd voor een goede warming up om blessures te voorkomen.

Lees ook: Afvallen? Met deze sporten lukt het je wél

Men's Health

Reageer op artikel:
Vet verbranden met cardio? Dankzij deze tips lukt het je
Sluiten