Wil je gezonder eten? Deze 7 voedingsmiddelen kunnen je helpen bij het afvallen

Je staat een paar keer per week in de sportschool, ambieert het om iedere dag vers te koken – dag, Thuisbezorgd – en hebt als doel om fitter door het leven te gaan. Wil je afvallen of gezonder leven en ben je nog op zoek naar eten dat hier het beste bij past? Lees dan verder.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Gezond eten voor vrouwen die willen afvallen

Wil je gewicht verliezen en ben je nog op zoek naar gezond eten dat je in je weekschema kunt verwerken? De volgende producten zijn gezond en wil je zeker mee koken de komende tijd. Ben je vegetarisch of veganistisch? Dan wil je sommige dingen uit het lijstje wel eten, andere dingen weer niet.

Unsplash

1. Eieren

Eieren kun je prima eten als je wil afvallen. Het is voedzaam, op verschillende manieren te bereiden en kan je gerechten net even wat extra’s geven. Het is een goede en goedkope bron voor eiwitten en geeft je ook een dosis vitamine B, selenium en omega-3. Neem een gekookt eitje mee voor je lunch, scramble ‘m in de ochtend of verwerk het door een salade.

Unsplash

2. Boerenkool

Een groene groente als boerenkool is ook een top product als je wil afvallen. En als je simpelweg lekker wil eten. Het is één van de meest voedzame groentes, terwijl het ook laag in calorieën zit. In boerenkool zit onder andere vitamine A, K, C, B6 en magnesium. Wil je inspiratie opdoen voor recepten met boerenkool om op de lijn te letten? Klik dan hier.

Unsplash

3. Bloemkool

Bloemkool is een groente van Nederlandse bodem die jou kan helpen met afvallen en gezond eten. Het vult goed en je kunt er zoveel meer mee maken dan een AVG’tje. Zo is bloemkool een goed alternatief voor rijst – hier vind je heerlijke recepten – en zit het tjokvol vitamines, mineralen en antioxidanten. Denk hierbij aan vitamine C, K, B6 en E, maar ook kalium, magnesium en foliumzuur.

Unsplash

4. Kipfilet

Voor de mensen die wel vlees eten is een biologische kipfilet een prima alternatief voor rood vlees. Kipfilet bevat weinig vet, veel eiwitten en belangrijke B-vitamines. Je kunt een heerlijke traybake maken met kipfilet en groentes voor de avond en het restje meenemen voor de lunch de volgende dag.

Unsplash

5. Linzen

Kook jij weleens met linzen? Zo niet, dan raden we je aan om het te doen. Met 15 gram vezels per kopje, een flinke hoeveelheid foliumzuur en ijzer is deze peulvrucht ideaal om in je gerechten te verwerken. Van een simpele linzensoep of curry tot een linzenburger en quinoasalade; het is altijd handig om wat potjes in huis te hebben staan als je bezig bent met afvallen.

Unsplash

6. Hüttenkase

Je weet vast wel dat veel vrouwen hüttenkase eten als ze willen afvallen of gezond willen eten. Daar is reden voor, want hoog in proteïne en laag in calorieën. Een goede manier om je proteïnebehoefte een flinke boost te geven, dus. Je kunt een beetje gebruiken op je fruitsalade, maar ook op een cracker eten met een plakje kipfilet.

Unsplash

7. Zalm

Heb je zin in een stukje vis? Dan is zalm een prima keuze. Zalm is rijk aan omega-3 vetzuren, een goede bron van eiwitten en hoog in B-vitaminen. Met andere woorden: het is lekker, veelzijdig, overal verkrijgbaar én een goede bron van verschillende stoffen voor het lichaam.

Er zijn natuurlijk nog veel meer gezonde voedingsmiddelen die je kunt eten naast dit rijtje. Heb je meer inspiratie nodig? Vraag het dan eens aan een professional.

Dit artikel is afkomstig van ons zusje Beautify.

Lees ook: Dankzij deze tips verlies je sneller buikvet

Reageer op artikel:
Wil je gezonder eten? Deze 7 voedingsmiddelen kunnen je helpen bij het afvallen
Sluiten