Anne-Margreet
Anne-Margreet Health 10 apr 2016

Volgens onderzoek zijn dit de gezondheidsvoordelen van hardlopen

1. Hardlopen geef je een goed gevoel
Runner’s high is de term die vaak wordt gebruikt om het euforische gevoel te beschrijven dat je krijgt als je hardloopt. De hormonen die dit veroorzaken komen van endocannabinoïden en 20 minuten op een loopband is al genoeg om je dit fijne gevoel te bezorgen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat wat er in hersenen hetzelfde gebeurt als je hardloopt, vergelijkbaar is met wat er gebeurt als je verslavende drugs gebruikt. Nog maar een paar Nikes aanschaffen, dus?

2. Hardlopen kan helpen bij depressie – vooral in combinatie met meditatie
Hoewel hardlopen geen alternatief is voor een bezoek aan de dokter, blijkt uit onderzoek dat het wel degelijk een belangrijke rol kan spelen bij de behandeling van depressie. Combineer dit met een meditatiesessie voor of na het hardlopen en het resultaat is zelfs nog aanzienlijker, blijkt uit een ander onderzoek.

3. Hardlopen geeft je hersenen een boost
Onderzoek toont aan dat hardlopen enorme cognitieve voordelen met zich meebrengt. Zo zou deze fysieke inspanning een positief effect hebben op de aanmaak van neuronen in de hippocampus, wat je capaciteit om te leren vergroot. Hoewel andere fysieke activiteit hetzelfde effect kan hebben, blijkt dit resultaat onder hardlopers het grootst te zijn.

4. Hardlopen verbetert je geheugen
Kun je je nu al niet meer herinneren wat je vanmorgen hebt ontbeten? Ga eens wat vaker rennen. Hardlopen kan namelijk ook je korte- en langetermijngeheugen verbeteren. Deze fysieke inspanning vergroot je hippocampus, het gebied dat onder andere verantwoordelijk is voor je geheugen. Regelmatig hardlopen zou zelfs symptomen van Alzheimer tegengaan.

5. Van hardlopen blijf je scherp
Mensen die regelmatig hardlopen blijven op latere leeftijd langer scherp, zo blijkt uit onderzoek. Ze gaan mentaal vaak langzamer achteruit dan mensen die niet aan hardlopen of een vergelijkbare fysieke activiteit doen. Schrijf je dus maar vast in voor die granny bootcamp.

6. Hardlopen houdt je hart gezond
Het is vrij algemeen bekend dat hardlopen uiteenlopende voordelen heeft voor je hart. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die frequent hardlopen een verminderde kans op hart- en vaatziekten hebben. Nog maar een rondje dan?

7. Hardlopen zorgt voor een gezonde bloeddruk
Volgens de American Heart Association houdt een gemiddelde van 150 minuten explosieve inspanning per week je bloeddruk op een gezond peil. Hoewel de gewenste hoeveelheid fysieke inspanning natuurlijk van persoon tot persoon verschilt, is dit een goede richtlijn om je aan te houden. Als dat niet genoeg bewijs is om hardlopen voor altijd in je armen te sluiten…

8. Hardlopen is bevorderlijk voor je botten
Als je hardloopt, dan heb je ongetwijfeld wel eens gehoord dat het slecht is voor je knieën. Dit is een fabel en het tegenovergestelde blijkt zelfs waar te zijn: uit onderzoek blijkt dat hardlopen de toename van botmassa juist kan bevorderen en botverlies op latere leeftijd tegengaat. Dus mocht je nog niet om zijn, get on board!

9. Hardlopen verlaagt het risico op kanker
Volgens het National Cancer Institute kan hardlopen het risico op verschillende soorten kanker verlagen. Zo blijkt dat hardlopers minder kans hebben op borst-, darm-, long-, prostaat- en baarmoederhalskanker. Als hierdoor niemand meer kanker zou krijgen, dan zouden we natuurlijk allemaal massaal gaan hardlopen. Maar het kan in ieder geval geen kwaad om te proberen.

10. Hardlopers leven gemiddeld langer
Uit onderzoek blijkt dat mensen vaker overlijden aan te weinig beweging dan aan overgewicht. Twintig minuten lopen per dag zou al genoeg zijn om het risico op vroegtijdig overlijden terug te brengen – en dan hebben we het nog niet eens over hardlopen. Klinkt goed te doen, toch?

Is motivatie toch nog een dingetje? Dit is misschien wel de meest originele manier om jezelf te motiveren tot hardlopen:

Reageer op artikel:
Volgens onderzoek zijn dit de gezondheidsvoordelen van hardlopen
Sluiten