Fitness op blote voeten is de nieuwe trend en dit is waarom het zo goed voor je is

Thanks to Instagram begint het trainen op blote voeten opnieuw populair te worden. Steeds meer fitness-fanaten laten hun schoenen thuis en doen de oefeningen op blote voeten. Wij leggen je vandaag uit waarom mensen hiervoor kiezen en wat de voordelen ervan zijn.

De meningen over deze trend zijn enorm verdeeld. De één vindt het heerlijk en bevrijdend, terwijl de ander er niet aan moet denken om op blote voeten over de sportschoolvloer te lopen. Ben jij van die laatste categorie? Dan is het misschien tijd om het alsnog te overwegen, want sporten op blote voeten is beter voor je dan je denkt.

De voordelen van fitness op blote voeten

Om het meteen even duidelijk te maken, op de loopband of andere apparaten is het slim om wel gewoon je schoenen aan te hebben. We hebben het hier over krachttraining met dumbells, kettlebells en de hele shabam. Eigenlijk alles wat je op een yoga-matje kan doen.

Sporten op blote voeten verbetert de stabiliteit van je enkels en voeten. Omdat je voeten niet worden ondersteund door een omhulsel, spannen veel meer voetspieren zich aan.

“The muscles in the feet have to work harder when they’re not surrounded by extra padding from shoes. Slipping those off helps to build essential strength in your arches and support ankle stability. Think of this process like a natural orthotic insert,” zegt fitness expert Lacee Lazoff.

Playing around with some plyometrics this morning. This one is a split stance switch to a hop. It is really good for developing explosive power building strong legs and glutes. #gonnabesore #glutes #legs #power #plyometrics #fitness #fitspo

28 Likes, 2 Comments – Barefoot Fitness (@barefootfts) on Instagram: “Playing around with some plyometrics this morning. This one is a split stance switch to a hop. It…”

We snappen dat de voetspieren onderaan het lijstje ‘spieren die ik wil trainen’ staan. Het liefst focussen we ons op het trainen van ronde billen, keiharde abs of getonede armen. Maar zijn we dan niet een beetje te uiterlijk gericht bezig? Je voeten vormen de basis van je lichaam en het is van essentieel belang dat deze in topvorm zijn. Als er één klein ding in je voet niet klopt, dan heeft dit effect op je hele lichaam. Dus ook die ronde billen en rock hard abs.

“Your feet and ankles together are the base of the body. So, if you have any instability there, it can affect your gait or how you walk. If one small thing’s off there, you’ll compensate, and that goes up the kinetic chain,” aldus voet- en enkelchirurg Anne Holland Johnson.

Welke oefeningen doe je op blote voeten?

Ben je overtuigd? Mooi, dan is het tijd om die gym te hitten om blote voetjes. Lacee raadt aan om te beginnen met simpele oefeningen, omdat trainen op blote voeten in het begin even wennen is. Balanceren op één been is al ontzettend effectief. Hierna begin je met oefeningen die gericht zijn op het onderlichaam, zoals squats, lunges en eigelijk alles waarmee je de benen en billen traint. Wie al wat langer traint zonder schoenen doet ook oefeningen voor het bovenlichaam, zoals deadlifts en upperbody-presses.

Wij weten wel waar we onze schoenen laten de volgende keer, lekker in de kluis. Benieuwd naar work-outs die perfect zijn om op blote voeten te doen? Lees dan dit artikel.

Womens Health

Reageer op artikel:
Fitness op blote voeten is de nieuwe trend en dit is waarom het zo goed voor je is
Sluiten