Hoe vraag je naar een vrije dag voor je mentale gezondheid? Wij vertellen het je

Het kan behoorlijk lastig zijn om aan je baas te vragen om een dagje vrij te nemen voor je mental health. Jij kent je eigen grenzen en weet wanneer je even een time out moet nemen, maar toch kan het moeilijk zijn om dit aan te geven aan een autoriteit die hier misschien heel anders over denkt.

Als je een vrije dag wil voor je mental health is daar dus niks mis mee. Wij vertellen je hoe je kan zien wanneer jij een mental health day nodig hebt en hoe je dit het beste aan kan kaarten.

Mental Health

Hoewel jouw team op werk (of andere omgeving) misschien niet begrijpt waarom jij een dagje vrij nodig hebt voor jezelf, kan het toch heel belangrijk zijn om dit wel te doen. Er zijn periodes waarin we allemaal een stapje terug moeten nemen omdat we stress ervaren of ons angstig voelen. Ook als je slecht slaapt of weinig motivatie hebt is dit belangrijk om te doen.

Als we dit stapje terug nemen kunnen we onszelf weer herpakken en weer opnieuw energie krijgen om ons werk te doen. Dat jij een dagje vrij wil om voor jezelf te zorgen is helemaal niks mis mee, dus laat je vooral niet tegenhouden. Iedereen heeft wel eens een periode waarin die niet lekker in z’n vel zit.

Bang om het te vragen

We voelen zelf vaak goed aan wanneer we een stapje terug moeten nemen om onze mental health op te peppen. Toch zijn we vaak bang om dit uit te spreken en te vragen naar een dagje vrij, omdat op het hebben van een slechte mentale gezondheid vaak nog een taboe ligt. Je wil namelijk niet dat je baas je als een zwakke schakel ziet. Toch is je mentale gezondheid net zo belangrijk als je fysieke gezondheid. Wij hebben een aantal tips om dit onderwerp aan te kaarten bij je baas op een rijtje gezet.

1. Ontdek of je echt gestrest bent

Als je je gevoelens kent wanneer je gestresst bent dan kan je ook volledig begrijpen wat je lichaam je probeert te vertellen. Kijk goed naar hoe je je voelt en probeer te begrijpen wat er met je aan de hand is en hoe dit jou beïnvloedt. Vraag jezelf af of een dagje vrij jou kan helpen met het verbeteren van je mentale gezondheid en productiviteit. Zo is het ook veel makkelijker om dit uit te leggen aan je baas. Vertel ook wat je wél gaat doen op je vrije dag, denk aan activiteiten die je mentale gezondheid bevorderen.

2. Wees open en eerlijk over je verzoek om vrij te nemen

Veel bedrijven hebben regels over hoeveel dagen je vrij mag nemen als je ziek bent. Als je weg bent hebben je collega’s dit hoe dan ook door. Wees echter wel eerlijk over de reden waarom je weg bent. We hebben vaak het gevoel dat we een goede reden moeten geven om onze absentie te verantwoorden.

Het is belangrijk eerlijk te zijn tegenover je baas over de staat van je mentale gezondheid. Je hoeft natuurlijk niet zielig over te komen en begin ook niet over dat je doorbetaald wil worden. Vertel juist dat je vrij wil om je werkprestaties te verbeteren en je baas zal hier zeker veel begrip voor hebben.

3. Laat weten waaraan je hebt gewerkt en waar je tegenaan liep

Als je eenmaal een gesprek begint over je mentale gezondheid, kaart dan ook aan dat je stress ervaart op de werkvloer. Geef een korte samenvatting over waar je tegenaan bent gelopen afgelopen tijd en waarom je graag een break van werk wil. Laat zien dat je hard hebt gewerkt en hebt doorgezet tot het uiterste. Herinner je baas eraan dat je je werk leuk vindt om te doen (daar gaan we nu in ieder geval vanuit) en dat je gewoon een nieuwe start nodig hebt en even moet opladen om je werk voort te zetten.

4. Als je baas je verzoek afwijst, vraag dan om feedback

Hoewel de kans heel klein is dat deze situatie voor zal komen, kan het toch gebeuren dat je baas je verzoekt afwijst. Als dit het geval is, vraag dan vooral waarom jouw baas deze keuze maakt en vraag om feedback. Vraag naar hoe jouw baas over mental health denkt en wat zijn of haar advies is voor het verbeteren van je mentale gezondheid. Het kan hulpvol zijn om erachter te komen wat de normen en waarden van jouw baas zijn, omdat je deze informatie in de toekomst nog kan gebruiken.

Onthoud wel dat jij recht heb op vrije dagen wanneer je ziek bent of niet lekker in je vel zit. Mocht je baas het dus niet eens zijn met jouw verzoek, meld je dan ziek zodat je toch even tot jezelf kan komen.

5. Onthoud: er is geen verkeerde tijd om voor jezelf te zorgen

Een vrije dag (of twee) opnemen om je mentale gezondheid op te krikken is heel belangrijk en hier zou niks mis mee moeten zijn. Of je nou in het beginstadium van je baan zit of al jaren op dezelfde plek werkt, er is geen verkeerde tijd om deze vrije dagen op te nemen.

Je hoeft jezelf niet te dwingen om te blijven werken terwijl je mentale gesteldheid niet op en top in orde is. Jouw werk is namelijk deels verantwoordelijk voor hoe jij je voelt en dat je wordt gezien als een werknemer. Hieronder valt dus ook dat de mentale gezondheid gezien en verzorgd moet worden.

Kortom: jouw mentale gezondheid is heel belangrijk en staat op nummer één. Luister naar wat je lichaam te zeggen heeft. Uiteindelijk willen je baas en je collega’s alleen maar dat jij je goed voelt, dus loop niet weg van je gevoel.

Hello Giggles

Reageer op artikel:
Hoe vraag je naar een vrije dag voor je mentale gezondheid? Wij vertellen het je
Sluiten