Wat wakker worden voordat je wekker afgaat betekent

Heb je ook weleens meegemaakt dat je op magische wijze wakker wordt zonder alarm? Dat je lichaam ineens ontwaakt zonder die vreselijke ringtone te hoeven horen? Het voelt fantastisch om zo wakker te worden, maar dit is wat het echt betekent.

Wakker worden voor je wekker

Wellicht ben je een gelukkig wezen bij wie dit regelmatig gebeurt, maar dat betekent in principe dat je een magische eenhoorn bent. Bij de meeste mensen is dit niet heel gebruikelijk. Wakker worden voor de wekker heeft meerdere redenen, maar over het algemeen schijnt het positief te zijn.

Slaap- en gezondheidsexpert dr. Sujay Kansagra vertelt dat één van de redenen is dat je misschien een perfecte nachtrust erop hebt zitten en je lichaam helemaal klaar voor de dag is. Maar tegelijkertijd kan het ook betekenen dat je juist slecht slaapt. Hij zegt: “Even in our deep sleep (REM sleep), our brain can be very active and disruptions like noise or light can easily wake us up and disturb our snooze.”

Dr Benjamin Smarr, professional van het National Institutes of Health zegt: “Waking up naturally is healthier because you let your body and brain finish doing maintenance before putting yourself back on the road.” Als je wakker wordt voor je wekker, betekent dat dus dat je genoeg slaap hebt gehad en je ook niet de nare effecten krijgt van te weinig slaap.

Je lichaam trainen

Volgens Benjamin is het mogelijk je lichaam trainen om wakker te worden voor je alarm. Ja, dat is net zoveel werk als je zou verwachten, maar het is het wel waard. Benjamin geeft als tip: “The first way to try to wake up without an alarm clock successfully is to go to bed earlier, remembering that you’re giving up night hours to invest in higher-quality, higher-performance day hours the next day.”

Daarnaast is het erg belangrijk dat je een uur voordat je gaat slapen stopt met kijken naar je telefoon, laptop of TV. Het licht wat daarvandaan komt houdt je brein voor de gek waardoor het denkt dat het dag is. Benjamin raadt daarom aan om dat tech-vrije uurtje te gebruiken om een slaapritueel aan te nemen. Even geen Netflix binge sessies, dus.

Een consistent slaapritme is namelijk super belangrijk als je vaker zonder wekker wakker wilt worden. Dus ja, in het begin moet je je sociale leven opofferen en standaard op een bepaalde tijd naar bed gaan. Dus niet de ene avond per ongeluk tien wijntjes drinken en om 01:00 uur gaan slapen en de volgende avond om 20:00 uur je bed induiken.

Sujay zegt: “By sticking to a schedule, waking up at the same time weekdays and weekends, your brain will essentially act as an internal alarm clock minus the snooze button.”

Hoeveel slaap nodig

De meeste volwassenen hebben tussen de zeven en negen uur slaap per nacht nodig. Als je erachter wilt komen wat voor jou de perfecte duur is, dan raadt The National Sleep Foundation aan om eerst te experimenteren met verschillende slaaptijden. Snel genoeg vind jij je perfecte ritme en ben je elke dag helemaal uitgerust. Hoe chill zou dat zijn?

Dit vind je wellicht ook interessant.

Yes, please! Experts geloven dat je twee keer per dag zou moeten slapen

Elite Daily

Reageer op artikel:
Wat wakker worden voordat je wekker afgaat betekent
Sluiten