Waarom wandelen het beste helpt om af te vallen

Als je het hebt over afvallen, zweren veel mensen bij hun hardlooprondje of gewichten. Maar ook door gewoon te wandelen verbrand je meer calorieën dan je zou denken. Personal trainer Harley Pasternak verklapt dat wandelen één van de beste manieren is om actief bezig te zijn.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen door te wandelen

Wil je vet verbranden? Volgens personal trainer Harley Pasternak kan je dan beter gaan wandelen dan hardlopen. Dit komt door de manier waarop ons lichaam energie opslaat.

“Believe it or not, a greater percentage of your calories come from fat when you walk rather than when you run. The faster you run, the greater percentage of your calories come from carbohydrates,” aldus Harley. Kortom: als je (snel)wandelt, verbrand je meer calorieën die van vet afkomstig zijn. En dat is natuurlijk precies wat je wilt, bij het afvallen.

Hoeveel moet je lopen?

Oké, om vet te verbranden kun je dus beter gaan wandelen. Daarmee zijn nog niet alle vragen beantwoord. Het is aanbevolen om 10.000 stappen op één dag te zetten. Dat is ongeveer zeven kilometer. Als je op een normaal tempo loopt, zou dat in ongeveer 100 minuten moeten lukken; afhankelijk van hoe groot je stappen zijn natuurlijk. Als je echt snel loopt, komt dat eerder neer op 75 minuten.

Wat je het beste kan doen om aan die 10.000 stappen te komen? Probeer tussen je dagelijkse werkzaamheden vaker (korte) wandelingen te maken. Geen tijd? Dan kun je natuurlijk de wandeling alsnog aan het einde of het begin van de dag maken. Met wandelen verbrand je niet alleen calorieën, maar het is ook nog eens hartstikke goed voor je humeur. Bovendien geeft wandelen je meer energie en helpt het je om beter te slapen.

Hoeveel calorieën verbrand je?

De tabel hieronder geeft aan hoeveel calorieën je verbrandt als je 30 minuten wandelt. Let wel op: het gewicht is aangegeven in ponden (één pond is iets minder dan een halve kilogram). Verder zie je in de tabel ook het aantal mijlen per uur. Weet hierbij dat één mijl omgerekend ongeveer anderhalve kilometer is.

Voorbeeldje: je weegt 150 pond (omgerekend 68 kilogram) en je doet twintig minuten over het lopen van één mijl (anderhalve kilometer). Wanneer je drie mijl (omgerekend bijna vijf kilometer) wandelt, ben je 115 calorieën kwijt. Wanneer je op een sneller tempo loopt (vijftien minuten per anderhalve kilometer) én het langer volhoudt, zijn dit al 148 calorieën.

Harley vertelt dat mensen die gedurende de dag regelmatig bewegen, over het algemeen fitter zijn dan mensen die een paar keer per week een uur sporten.

People who are more active throughout the day are actually leaner, healthier, fitter, and live longer than those who are sedentary throughout the day and then just do an hour spin class three or four days a week.” Dit betekent natuurlijk niet dat als je spinninglessen (of een andere sport) volgt, je niet afvalt. Helemaal niet zelfs. Maar als je (daarnaast) dagelijks lekker in beweging bent, kan het een hoop schelen.

Dít gebeurt er met je lichaam als je elke dag een half uur loopt

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Popsugar

Reageer op artikel:
Waarom wandelen het beste helpt om af te vallen
Sluiten