Wandelen maar – Dit zijn volgens experts de beste wandel workouts

Velen denken dat een stukje wandelen geen invloed heeft op je lichaam of gezondheid. Toch kan een blokje om allerlei voordelen hebben en je gezondheid een heel stuk verbeteren. Daarnaast helpt het je ook om wat kilo’s af te vallen omdat het je vetverbranding stimuleert. Hoog tijd om te kijken welke wandel workouts worden aangeraden door experts.

Volgens experts is er een goede methode voor iedereen: of je nu snel of langzaam wandelt, wij delen de juiste routine met je.

Wandelen als workout

Wandelen heeft dus een goede invloed op je gezondheid, maar wat doet het dan precies? Een stukje lopen zorgt ervoor dat je vetverbranding een kick krijgt, helpt je bloedsomloop en verlaagt je suikerspiegel. Daarnaast is het natuurlijk ook van grote invloed op je mentale gezondheid: je wordt er vrolijk van en verlaagt de kans op een depressie.

Fair enough, we begrijpen dat we aan de wandel moeten. Hoe pak je die wandeling dan precies aan? Ga je gewoon een blokje om met de hond of heb je echt een routine nodig? Experts delen verschillende methoden zodat jij kan kijken welke het beste bij jouw levensstijl past.

1. David Kirsch: celebrity trainer

David Kirsch, de trainer van Jennifer Lopez en Kate Upton, gelooft dat zelfs de meest fitte mensen kunnen profiteren van een wandeling. Hij zegt daarover: “From a purely physiological standpoint, walking raises your heart rate and burns calories. But it’s also a great way to increase your mind-body connection, focus on your breath, spend time in nature, meditate, and de-stress.”

Beginners raadt hij aan om te beginnen met 10.000 stappen per dag. Dit is een goed aantal stappen om mee te beginnen en zorgt al voor een betere gezondheid. Heb je de 10.000 stappen volledig onder de knie? Daag jezelf dan uit om 15.000 tot 25.000 stappen te zetten. “Ten thousand should become the bare minimum. To amp up the intensity of your walks, try a hilly landscape or wear two- to three-pound ankle and hand weights. You can also incorporate some toning exercises every few minutes, like jumping jacks, walking lunges, squats, or squat jumps.” Als je denkt dat het lichaam van J.Lo vanzelf kwam, heb je het mis.

2. Amy Rothberg: diëtiste

Volgens Amy, directeur van de University of Michigan’s Weight Management Clinic, is wandelen één van de beste manieren om op gewicht te blijven. “Walking is one of the best tools for weight maintenance. It’s aerobic, it engages some of the biggest muscles, and it’s feasible for most people.”

Ze raadt aan om tenminste dertig minuten per dag te wandelen, vijf dagen per week. Goed nieuws: je hoeft niet dertig minuten achter elkaar te lopen, je mag het verdelen. “You can do your 30 minutes in 10-minute bouts throughout the day and those add up. Plus, when you walk for shorter periods, you can generally go at a faster speed, which may be even better for you than walking slowly for 30 minutes straight.” Volgens Amy creëer je op deze manier gezonde gewoonten.

3. Jeff Galloway: running coach

Jeff Galloway is de bedenker van de Run Walk Run methode, die wandelaars en renners helpt om in shape te blijven. Volgens hem is het toevoegen van een intervaltraining een goede manier om meer calorieën te verbranden. Plus, je hoeft niet meteen tien kilometer te rennen, je mag gewoon rustig beginnen. “This allows you to go farther while feeling better and avoiding injury,” zegt Jeff.

Hij raadt aan om te beginnen met vijf tot tien seconden joggen per minuut, dit houd je tien minuten vol. Daarna werk je langzaam op tot je dit dertig minuten vol kan houden. Als je dit hebt bereikt, kan je langere periodes joggen en dat opbouwen tot dertig seconden per minuut. “For example, walking for 30 seconds and running for 60. This is an excellent way to train for a 5K or even longer race,” zegt Galloway.

Met deze manieren van experts kun je wandelen heel makkelijk in je routine integreren. Welke methode past het beste bij jou?

Health

Reageer op artikel:
Wandelen maar – Dit zijn volgens experts de beste wandel workouts
Sluiten