Minstens zo belangrijk als je workout zelf: de opwarming! 5 fijne oefeningen

De warming up voordat je begint aan je krachttraining wordt nogal eens onderschat, zeker bij beginnende sporters die in januari de fitnessruimte weer zijn ingedoken. Toch is het een essentieel onderdeel van je training en kun je er onder andere blessures mee voorkomen.

Voordat je begint met je krachttraining is het belangrijk om warm te worden. Ook wordt door middel van een warming up je doorbloeding gestimuleerd en wordt je zuurstofopnamevermogen verhoogd. Dit draagt allemaal bij aan een veel efficiëntere workout voor jou.

Warming up voor je begint met sporten

Niks zo vervelend als beginnen aan je krachttraining met koude spieren, sterker nog: dat is vooral heel dom. Je kunt hierdoor ernstige spierblessures oplopen en je lijf moet simpelweg opwarmen voordat je volle toeren kunt draaien. Deze vijf oefeningen kun je uitvoeren in de sportschool (en een aantal ook thuis) als warming up.

1. 5-10 minuten crosstrainer

Het is verstandig om allereerst op te warmen op bijvoorbeeld een crosstrainer. Door een aantal minuten warm te lopen, merk je snel dat je lichaam ook warmer wordt. Hierdoor worden onder andere je spieren soepeler en gaat je hartslag omhoog – wat op zijn beurt weer efficiënt is voor je training.

Je mag best een beetje zweten maar het moet niet zo zijn dat je daarna al kapot bent. Je zou een gesprek moeten kunnen voeren tijdens je warmin up zonder daarvan uitgeput te raken.

2. 3-5 minuten touwtje springen

Je kunt in plaats van de crosstrainer ook een paar minuten touwtje springen. Hierdoor zul je snel warm worden al put het wel iets meer uit dan de crosstrainer. Doe dit dan ook niet té lang.

3. Squats zonder attributen

Als je in je krachttraining verschillende variaties uitvoert op met squats, kun je tijdens je opwarming het best alvast wat squats doen zonder gewicht. Dit kunnen normale squats zijn maar natuurlijk ook een variatie zoals de sumosquat.

4. Lunges zonder attributen

Hiervoor geldt hetzelfde als met squats, voor ze tijdens je opwarming uit zonder extra gewicht. Je lichaam en spieren kunnen hierdoor vast opwarmen zodat je dalijk helemaal klaar bent voor het echte werk.

5. 10 minuten roeien

Een andere goede oefening in de sportschool is roeien op een apparaat. Je verhoogt hierdoor met name je hartslag en je lichaam wordt er goed warm van. Je kunt dit op een wat lager pitje doen en wat langer, zodat je lichaam echt rustig de tijd krijgt om op te warmen.

Bell CoachingFIT.nl

Reageer op artikel:
Minstens zo belangrijk als je workout zelf: de opwarming! 5 fijne oefeningen
Sluiten