Dit is wat (en waarom) je moet eten na je sportsessie om gewicht te verliezen

Je kent het vast wel: het eerste half uur na je sportsessie heb je nog niet echt honger. Na een tijdje krijg je toch ineens een enorme vreetbui waarin je alles in je mik wil gooien. Wat is nu verstandig? Wij vertellen je wat je het beste kan eten om gewicht te verliezen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Eten na het sporten

Na onze workout denken we al gelijk aan wat we het beste kunnen eten. Of dit nou is om een spiermassa op te bouwen, gewicht te verliezen of gewoon omdat je sterft van de honger. Helemaal prima, maar als je wil afvallen is het ook belangrijk om minder calorieën te eten dan je hebt verbrand. Dus wat kun je nu het beste doen?

Niet eten werkt averechts

Het klinkt misschien logisch om na je sportles helemaal niks te eten om af te vallen. Toch is dit een heel slecht plan want dat maakt ons super grumpy, hongerig en het is simpelweg heel ongezond. Gelukkig hebben we goed nieuws, want niet eten na je workout werkt alleen maar averechts en helpt juist niet bij het afvallen.

Waarom moet je eten na je workout?

Het is belangrijk om tot uiterlijk twee uur na je sportsessie iets te eten als je gewicht wil verliezen. Dit komt omdat je tijdens het sporten veel calorieën verbrandt waardoor je veel honger krijgt. Als je op dat moment niks eet stel je het alleen maar uit.

Door het uit te stellen ga je op een later moment juist dubbel zo veel eten. We zijn hierdoor ook sneller in staat om naar ongezonde dingen te grijpen. Want we weten allemaal: hoe meer honger je hebt, hoe sneller je geneigd bent om een hele zak chips, vier donuts en een reep chocola op te eten.

Wat als je geen honger hebt?

Het kan natuurlijk ook dat je juist helemaal geen honger hebt na je sportsessie. In dit geval is het toch belangrijk om iets te eten. Het hoeft niet direct na je sportles, als het maar wel tot maximaal twee uur daarna is. Daarnaast is je lichaam nog aan het bijkomen van een flinke workout, dus dat voedsel helpt je om te herstellen.

Wat je het beste kan eten

We horen je denken: wat kunnen we dan het beste eten? Producten die veel proteïne en koolhydraten bevatten zijn het beste om te eten na je sportsessie. Dit komt omdat proteïne en koolhydraten je spieren herstellen en opbouwen.

Koolhydraten helpen daarbij om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Hierdoor krijg je meer energie voor je volgende workout. Je krijgt als het ware brandstof voor je lichaam. Deze brandstof geeft dan een boost aan je metabolisme. Dit betekent dat je meer calorieën zal verbranden bij je volgende sportles, zelfs als je dit niet volledig probeert.

Eet een volledige maaltijd

Als het kan, eet dan een volledige maaltijd na het sporten. Zorg ervoor dat de helft van je bord gevuld is met groenten en een beetje fruit. De andere helft moet bestaan uit koolhydraten of proteïne. Koolhydraten zitten in bijvoorbeeld quinoa of volkoren brood. Voedsel met proteïne is bijvoorbeeld kip of vis. Zorg er ook voor dat je je goed hydrateert door genoeg water te drinken.

Geen tijd voor maaltijd

Heb je echt geen tijd om een volledige maaltijd te eten? Dan kan een proteïnebar een goede oplossing zijn. Kijk alleen wel uit, want je kan door deze repen na een paar uur weer heel erg honger krijgen, waardoor je in hetzelfde proces komt.

Kortom: eet iets in maximaal twee uur na je sportsessie, maar hoe eerder hoe beter. Het liefst producten met proteïne of koolhydraten. Een banaantje kan er natuurlijk ook mee door.

Pop Sugar

Reageer op artikel:
Dit is wat (en waarom) je moet eten na je sportsessie om gewicht te verliezen
Sluiten