Karlijn van Spankeren
Karlijn van Spankeren Geld 13 jun 2025
Leestijd: 3 minuten

Wat zijn nou precies die ‘recession indicators’ waar iedereen het over heeft?

Als je etentjes in restaurants langzaamaan vervangt met pizza bestellen thuis en steeds vaker een bezoekje brengt aan de Action in plaats van de HEMA, dan ben je wellicht onderdeel van iets groters: de economische shift. We zien veel memes over ‘recession indicators’, maar wat zijn dat nu daadwerkelijk?

Deze zogeheten recession indicators zijn signalen in de maatschappij dat er een krimp in de economie gaande is, die gevolgen kan hebben als werkeloosheid. Economen gebruiken graag formele meetgegevens zoals het bruto binnenlands product (bbp) en de werkgelegenheidscijfers om de gezondheid van de economie te meten, maar alledaagse gewoontes kunnen net zo goed een opkomende recessie signaleren.

Wat zijn recession indicators om naar uit te kijken?

Op Instagram en TikTok zien we verschillende memes voorbijkomen die spotten met de opkomst van de recessie. Want hoe grappig ook, de verkoopdaling van Aesop is geen daadwerkelijke indicator van een recessie. Toch zijn er een aantal bijzondere details die dat wél zijn, zo blijkt uit de economische cycli.

Meer kleine cosmetische aankopen

Misschien heb je op TikTok al wel de ‘lipstickindex’ voorbij zien komen. En hoe random dit ook klinkt, deze theorie gaat echt op. Het betekent dat wanneer er een recessie dreigt, consumenten zich zullen richten op kleinere alledaagse luxeartikelen zoals lippenstift en nagellak om hun shopping fix te krijgen in plaats van grotere artikelen zoals kleding en handtassen. Klinkt best logisch, toch?

@shaysullivann

♬ AIME MOI – Speed Up – kobzx2z

Meer pizza’s

Ja echt, ook de verkoopcijfers van pizza zeggen iets over de economie. Wanneer het financieel goed gaat, proberen we graag nieuwe restaurants en bars uit met vrienden. Wanneer het iets minder gaat, wordt er eerder pizza besteld of bijvoorbeeld een diepvriespizza in de over gegooid. Deze theorie heeft de tand des tijds wel doorstaan.

Minder ondergoed

Nog een random branche die geraakt wordt door een dreigende recessie: ondergoed. Het blijkt dat de verkoop van ondergoed en andere ‘onzichtbare’ artikelen zoals sokken en panty’s afneemt naarmate mensen zuiniger worden in moeilijke financiële tijden. Het geld gaat dan liever naar items die wél te zien zijn, zoals een mooie jurk of nieuwe jeans. Mooie lingerie voelt dan meer als luxeproduct.

Meer DIY

DIY komt in alle soorten en maten. Toch is één ding zeker, wanneer er minder geld is, gaan we zelf aan de slag. Dan hebben we het niet alleen over knutselen, maar juist ook over het zelf maken van praktische dingen. Zo zien we steeds meer mensen zelf hun fiets repareren met bestelde onderdelen of bijvoorbeeld zelf stucen in hun nieuwe huis.

@johanna.shh

build the stainless steel coffee table of my dreams with us 🔨☁️🤍 #stainlesssteel #coffeetable #table #diy #minimalist #interior #interiordesign #pinterest #steel #furniture

♬ Yasashi – CXSPER

Hoe zit het in Nederland?

Veel van de TikToks en memes die we zien over recession indicators komen van Amerikaanse makers. Daar staat de economie er niet zo fleurig bij, mede dankzij de hoge ’tarrifs’ die Trump invoerde. In Europa lijken we daar nog niet direct last van te hebben, maar dat zou wel kunnen gebeuren als er een handelsconflict uitbreekt. Daarnaast speelt ook de geopolitieke onrust en de inflatie een rol. Ecologen schatten de kans op recessie in de eurozone binnen 12 maanden rond 30 procent, wat geldt als achtergrondrisico.

Meer over geld:

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.