Zo kom je in de koude maanden toch aan voldoende vitamine D

Alex Ebbers 30 nov 2018 Love & Life

We weten allemaal dat we vitamines nodig hebben om goed te functioneren. Aan sommige vitamines komen we heel eenvoudig, maar andere zijn weer lastiger op te nemen. Vooral in de koude wintermaanden kan het lastig zijn om aan voldoende vitamine D te komen. Toch is het zeker niet onmogelijk.

Vitamine D zorgt voor de opname van calcium uit voeding. Daarom is het nodig voor stevige botten en tanden, maar ook speelt het een rol in de werking van spieren en het immuunsysteem. Een tekort kan onder andere leiden tot vermoeidheid, spierkrampen en zwakkere botten. Niet heel fijn dus.

Vitamine D versus winter

Er wordt aangeraden dagelijks tien microgram vitamine D binnen te krijgen. Toch kan het in de winter knap lastig worden om hieraan te komen. Zonlicht is namelijk de belangrijkste bron van vitamine D-opname, en we weten allemaal dat we die de komende maanden weinig zullen zien. Hoe zorg je er dan voor dat je er toch voldoende van binnenkrijgt?

1. Vette vis

Er wordt aangeraden om minstens een keer per week vette vis zoals haring, zalm of makreel te eten. Naast dat het lekker is, is het dus ook hartstikke gezond. In een stuk zalm van honderd gram zit zo’n 4,6 micorgram aan vitamine D, en in honderd gram regenboogforel al 9,4 microgram.

2. Halvarine, margarine en bak- en braadproducten

In Nederland wordt aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten vitamine D toegevoegd. Het zit dan weer niet in olie, dus het wordt aangeraden tijdens het koken regelmatig te wisselen tussen deze verschillende producten.

3. Dierlijke producten

Liefhebbers van een lekker ontbijt doen er goed aan een eitje bij te koken. Eigeel is namelijk ook een bron van vitamine D. Het biedt niet voldoende om de hele dag mee door te komen, maar het is een goed begin. Ook in (volle) melk en sinaasappelsap zit vitamine D. Reden genoeg voor een compleet ontbijtje, dus.

4. Paddenstoelen

Sommige paddenstoelen zijn een bron van vitamine D. Toch is het niet te zeggen dat alle paddenstoelen de vitamine bevatten, omdat ze licht nodig hebben om het aan te maken. Bij portobello paddenstoelen weet je dat je goed zit.

5. Supplementen

Wie zich houdt aan een gezond eetpatroon heeft in principe geen supplementen nodig, maar voor sommige groepen wordt het toch aangeraden wat extra vitamientjes te nemen. Mocht je dus niet genoeg vitamine D binnenkrijgen door zonlicht of voeding, zijn er ook supplementen te verkrijgen bij de drogist.

Dat de zon zich nu wat minder laat zien is natuurlijk al jammer en het gebrek aan vitamine D dat erbij komt kijken, maakt het er niet veel beter op. Gelukkig zijn er genoeg manieren om er toch voldoende van binnen te krijgen. En dan nu maar hopen dat het snel weer lente wordt.

Ziekjes? Deze groente boost je immuunsysteem binnen no-time

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Voedingscentrum

Reageer op artikel:
Zo kom je in de koude maanden toch aan voldoende vitamine D
Sluiten