Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Body & Mind 12 mrt 2022

In een dipje? Skip je winterdip met deze must know tips

Kan jouw humeur wel een oppepper gebruiken de laatste tijd? Dat kunnen we goed begrijpen hoor – de gezellige feestdagen zijn al lang en breed voorbij, het is koud buiten, de goede voornemens zijn inmiddels al gesneuveld… je hebt nieuwe energie nodig om weer te vlammen. Die energie komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar deze tips tegen de winterdip gaan je op weg helpen.

Belangrijk om te onthouden: je wilt niet in die neerwaartse spiraal terecht komen. Je kunt het beste uit die (winter)dip komen door het patroon en de sleur te doorbreken.

Zo skip je die winterdip

1. Slaap voldoende

Genoeg slapen wordt enorm onderschat. Ja, als je ‘s avonds nog even doorwerkt krijg je misschien meer gedaan, maar misschien zijn die late avonduren voor jou helemaal niet productief. Bovendien zorgt ‘s avonds laat doorwerken voor een mindere nachtrust. Geef slaap prioriteit, want dat merk je de volgende dag in je energielevels én je mood.

2. Plan me-time in

Even tijd voor jezelf is ontzettend belangrijk. Plan dan ook echt me-time in. Ga een dagje (alleen!) naar de sauna, ga een uurtje wandelen op de heide, of zet je telefoon ‘s avonds even uit en kijk een paar afleveringen van je favoriete serie. Dit doet jouw mental health veel goeds, omdat even niets hoeft. Jij bepaalt wat je wilt doen en waar je zin in hebt. En dat voelt héérlijk.

3. Mediteer

Een beetje rust in je hoofd krijgen? Mediteren kan helpen. Er zijn tegenwoordig talloze manieren om te (beginnen met) mediteren. Een tijd geleden selecteerden wij onze favoriete meditatie-apps.

4. Eet gezond

Naast slaap is ook voeding een essentiële bron van energie. Dikke tip: eet elke dag een kiwi als snack. Kiwi’s zitten vol gezonde voedingsstoffen, vezels en vitamines. Dat geeft je een opkikker en zorg ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel goed stabiel blijft, in tegenstelling tot bij suikerrijke snacks.

Moe, futloos en niet productief? Waarom je last hebt van een winterdip en hoe je er weer uitkomt

5. Hey DJ!

Muziek doet veel met je humeur. Ben je verdrietig en zit je even niet lekker in je vel? Boost jouw humeur dan met vrolijke nummers. Daar heb je misschien niet altijd zin in, maar uit dit college van hoogleraar Erik Scherder blijkt wel dat het helpt. Toch maar even uitproberen dus.

6. Spreek met mensen af

Wist je dat 1 op de 3 mensen last heeft van een winterdip? Je bent dus niet alleen! Zoek “lotgenoten” en onderneem samen leuke dingen. Een dagje weg, ergens buiten de deur ontbijten, een biertje in de kroeg. Zo trek je elkaar door deze koude periode.

Zo doorbreek je patronen

Vind je het leuk om een challenge te gebruiken om jouw patronen te doorbreken? Je kunt met terugwerkende kracht nog meedoen aan de WorkJuice challenge. In het onderstaande artikel lees je daar meer over:

In 30 dagen lekkerder in je vel? Doe mee met de WorkJuice Challenge

Doel van de challenge: in 30 dagen weer lekker in je vel zitten. En dat is een goed vooruitzicht, helemaal als je op dit moment flink in de winterdip zit. Met de challenge stel je een aantal kleine doelen voor jezelf op (want te veel doelen in één keer is geen goed idee).

Meer weten? Luister ook vooral deze WorkJuice-podcast over vitaliteit, waar we op het idee kwamen voor de challenge.

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
In een dipje? Skip je winterdip met deze must know tips
Sluiten