4 manieren om yoga te beoefenen als je het altijd ‘druk, druk, druk’ hebt

Wij millennials en Gen Z-kids hebben er nogal een handje van, altijd ‘druk, druk, druk’ bezig zijn. Dat is dan ook vaak het standaard antwoord dat je geeft als iemand vraagt hoe het gaat. Toch zijn we ook steeds meer bezig met self-care en zien we in dat we tijd vrij moeten maken voor onze mentale gezondheid. Yoga is iets dat daar enorm aan kan bijdragen.

Hoewel je weet dat me-time belangrijk is, kan het natuurlijk nog zo zijn dat je te weinig tijd hebt en prioriteiten moet stellen. Gelukkig kan je yoga op een simpele manier in je dagelijkse routine fietsen zonder dat daar veel tijd in gaat zitten.

Tijd maken voor yoga

Om yoga te beoefenen hoef je je echt niet per se aan te sluiten bij een sportschool om lesjes te volgen. Je kunt dit namelijk overal doen en dus ook thuis. Ideaal toch? Het enige wat je nodig hebt is een matje en een heel klein beetje van je tijd.

1. Yoga in de ochtend

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer eens (al is het twee à drie keer per week) wat vroeger op te staan. Als je iets meer tijd hebt in de morgen kom je toe aan yogaoefeningen en begin je ook nog eens ontspannen aan je (werk-)dag. Al neem je 10 à minuutjes de tijd voor jezelf, het zal je enorm goed doen. Pak daarna een lekkere douche en jij bent helemaal ready to go go.

2. Ademhaling

Je kunt het ook heel rustig aanpakken door je te focussen op ademhalingsoefeningen. Dat kan namelijk praktisch elk moment van de dag. Bij voorkeur doe je dat ‘s ochtends of ‘s avonds in bed. Daar ga je zelfs beter van slapen.

Je ademhaling is een belangrijk onderdeel van yoga en het zorgt voor rust in dat drukke koppie van je. Adem in door je neus en adem langzaam uit door je mond. Online kun je enorm veel ademhalingsoefeningen vinden.

3. Kies makkelijke oefeningen

Bij yoga denk je misschien direct aan de downward facing dog, maar je kunt het jezelf veel makkelijker maken dan je misschien denkt. Hier vind je bijvoorbeeld een overzicht van acht eenvoudige yoga poses, zeg maar gerust dat je daar bijna niets voor hoeft te doen en tóch ontspan je erdoor.

4. Download een yoga app

Er zijn inmiddels tientallen apps gelanceerd waar je yogaoefeningen kunt vinden voor thuis. Het is even zoeken naar een (deels) gratis app maar we delen graag onze favoriet met jullie: “Yoga”. Hier vind je verschillende korte lesjes van zo’n 10 à 15 minuten die je thuis makkelijk kunt uitvoeren.

Ze leggen duidelijk uit hoe je de oefeningen moet uitvoeren en je vindt er verschillende niveaus. Van beginner tot advanced. Je kunt behoorlijk wat gratis workout uit deze app volgen. Tegen betaling kun je altijd meer workouts aanschaffen als je dat leuk lijkt.

Reageer op artikel:
4 manieren om yoga te beoefenen als je het altijd ‘druk, druk, druk’ hebt
Sluiten