Dit is hoe Zara weet wat jij wil kopen voordat je het zelf weet

Tessa Ponjee 20 nov 2018 Fashion

Zara is eigenlijk een soort mythe, het is niet voor te stellen hoe goed het bedrijf loopt. De mythische wezens, de ontwerpers op het hoofdkantoor in Spanje, weten namelijk wat wij allemaal willen kopen voordat wij het zelf weten. Dit is hoe ze dit doen.

Zara’s geheim

De ontwerpers op het hoofdkantoor van Zara zijn constant keihard aan het werk om de volgende belangrijke modetrends te vinden. Logisch, want het hele businessmodel van de keten draait natuurlijk om snelheid. Als er één bedrijf fast fashion omarmt, dan is het deze wel.

De retailer krijgt het zelfs voor elkaar om twee keer per week hele nieuwe kledingstukken naar 2238 winkels te sturen. Sick, toch? Daarom moeten de ontwerpers zo snel mogelijk kunnen bepalen wat de nieuwste trend is.

Instagram influencers

Een grote truc van Zara om er snel achter te komen wat de volgende trend gaat zijn, is door middel van influencers. Jep, dat lees je goed. Waar modehuizen vroeger nog keken naar grote haute couture merken zoals Chanel en Gucci, kijken de ontwerpers nu voornamelijk naar Instagram influencers.

De grote modeshows zijn nog steeds een belangrijke inspiratiebron, maar minder dan voorheen. Vanaf het hoofdkantoor van Zara checken de ontwerpers constant social media om te kijken wanneer ze het beste nieuwe kleding in de winkels kunnen gaan hangen. Hierbij wordt dus ook heel veel gekeken naar het gedrag van de influencers, dat ook constant verandert.

Een ontwerper van de retailer zegt: “Plotseling wil iedereen hetzelfde, en soms zeg je verbaasd: we hadden vorig jaar een dergelijke jurk en de verkoop liep geen meter. Je kunt nu alles vinden op je telefoon. Je kunt zien wat er in New York, Shanghai, Tokio gedragen wordt – dat was vijftien jaar geleden nog niet zo.”

Dit bericht bekijken op Instagram

Tap into eveningwear with metallic shines to upgrade your party look

Een bericht gedeeld door ZARA Official (@zara) op

Ook heel moeilijk

Naast dat dit heel handig is, maakt het het hele proces ook lastiger. Ze moeten namelijk constant alles in de gaten houden en vervolgens proberen uit te vogelen welke trends op social media zullen blijven hangen. Dat is wel even anders dan toen er nog enkel naar een paar catwalk shows van haute couture merken werd gekeken. Geen kattenpis dus, als je het ons vraagt.

Om dit ietsjes makkelijker te maken, huurt de keten zowel jonge als oudere onderwerpers in. Deze fashion guru’s geven hun persoonlijke visie op de items voor hun eigen leeftijdsgroep, want dat verschilt natuurlijk ook enorm. Elke collectie van Zara is daarom specifiek gemaakt voor bepaalde groepen mensen.

Dus als er bijvoorbeeld een minimalistische collectie in de winkel hangt én een gewaagde collectie, zijn deze beiden geïnspireerd op twee verschillende influencers.

Zichzelf corrigeren

Zara valt onder het bedrijf Inditex en daarbinnen heerst weinig hiërarchie, volgens het hoofd communicatie van het bedrijf, Jesús Echeverría. Zij zegt: “Het bedrijf is niet hiërarchisch, we corrigeren onszelf voortdurend.”

Daarom werken de ontwerpers allemaal samen met lokale salesmanagers in alle verschillende landen waar Zara verkoopt. Deze mensen geven weer feedback door middel van verkoopgegevens en opmerkingen van klanten. Als bepaalde trends dus heel goed werken, gaat het bedrijf daar weer mee verder in de volgende collectie.

Een ontwerper van Zara zegt: “We hebben allerlei klanten, we moeten ze geven wat ze nodig hebben. Dat kan betekenen dat we de stijlen of selectie voor elk van de 96 markten moeten aanpassen.”

Klinkt in principe allemaal best logisch, maar we kunnen ons bijna niet voorstellen hoe hard de ontwerpers van Zara de hele dag door aan het werk zijn. Slapen die mensen ooit?

Dit vind je ook leuk om te lezen.

Dit rokje van ZARA met pailletten gaat viral en wij willen hem ook

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Business insider

Reageer op artikel:
Dit is hoe Zara weet wat jij wil kopen voordat je het zelf weet
Sluiten