Rachelle Abbas
Rachelle Abbas | LinkedIn Love & Life 13 augustus 2020

5 zelfopgelegde “regels” over eten waar je vandaag nog afscheid van moet nemen

Bij NSMBL vinden we self love heel belangrijk. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan lastig zijn omdat we zo af en toe streng zijn voor onszelf. Soms leggen we onszelf bepaalde regels op, vooral wat betreft eten. Van calorieën tellen tot eten labelen als “goed” vs. “slecht”. Want als je die regels volgt, zul je leren hoe je een goede relatie krijgt met je lichaam. Ha, gaat dat even anders. Je leert jezelf – door regels en restricties op te leggen – simpelweg een andere (ongezondere) perceptie aan over eten.

En guess what? Wat je misschien wel het meest zal helpen, is om vandaag nog afscheid te nemen van zelfopgelegde regels over eten. Het is een proces, maar uiteindelijk werpt het zijn vruchten af. Hoe je hiermee begint, lees je hier.

Zelfopgelegde regels over eten

Verschillende diëten volgen, een 30-dagen workout challenge volgen omdat je een bikinibody wil, calorieën tellen, jezelf “trakteren” op cheat days: allemaal regels en restricties die je jezelf oplegt wat een goede relatie met je lichaam én met eten alleen maar in de weg gaat zitten. Wees wat liever voor jezelf.

Herken je jezelf in de volgende drie opgelegde regels? Misschien is het hoog tijd om er afscheid van te nemen.

1. Calorieën moeten worden geteld

Een verstoorde relatie met eten en je lichaam kan beginnen zodra je een app installeert of een dieet volgt waarbij je calorieën moet gaan tellen. Het euforisch gevoel wat je krijgt als je nul kunt invullen, en het sombere gevoel wanneer je hard moet trainen om de calorieën die je die dag te veel hebt gegeten er weer af te trainen.

Het voelt misschien “fijn” om er controle over te hebben, maar het kan veranderen in een obsessie waardoor je ook niet meer fijn gaat eten bij restaurants of bij vrienden (want weet je wel in welke olie het wordt gekookt)? Calorieën tellen is niet vol te houden. En believe us, zodra je stopt met het bijhouden van calorieën, voel je je veel vrijer.

2. Je mag alleen eten binnen bepaalde tijdvakken

Op het internet staan verschillende verhalen over “hoe laat en wanneer je het beste kunt eten als je wil afvallen“. Als je jezelf eenmaal tijdvakken hebt opgelegd waarbinnen je mag eten, is het heel lastig om hier weer vanaf te komen. Sterker nog, als je je niet aan de tijdvakken houdt, voel je je waarschijnlijk somber. Onthoud dat honger hebben een trigger moet zijn om te eten, niet de controle die je erover wil uitoefenen.

3. Cheat meals zijn een goed idee

Als je een dieet volgt, is het begrip cheat meal je vast wel bekend. Die ene dag of maaltijd waar je jezelf even helemaal mag laten gaan. De hele dag niets eten, en als je thuiskomt mag je jezelf trakteren op een zak Doritos onder de noemer “cheat meal” maar daarna voel je je al gauw slecht. Luister naar je hongergevoel en ga het vooral niet uit de weg.

Het volgen van Instagram-accounts die je inspireren en motiveren, is een eerste stap op weg naar een positieve mindset over jezelf en je lichaam. Hier hebben wij twintig Instagram-accounts voor je verzameld die het volgen meer dan waard zijn.

Reageer op artikel:
5 zelfopgelegde “regels” over eten waar je vandaag nog afscheid van moet nemen
Sluiten