De hele dag zittend werken: door deze gewoontes aan te leren houd je het makkelijker vol

Veel van ons zullen – nu we in quarantaine zitten – thuiswerken. Heel fijn natuurlijk, dat je je werk nog vanuit huis kan voortzetten, maar het is wel belangrijk om goed om je lichaam te denken. Acht uur (of langer) achter elkaar zittend werken is alles behalve goed voor je.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je jezelf kunt aanwennen als het gaat om de hele dag zittend werken.

Zittend werken

In Nederland zitten we gemiddeld zo’n 6,8 uur op een werkdag, best veel. En de hele dag op je kont zitten kan weer gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo vergroot het de kans op hart- en vaatziekten, overgewicht en diabetes. Des te belangrijker dus om jezelf de volgende gewoontes aan te leren.

1. Dwing jezelf om pauze te nemen

Het is heel verleidelijk om je vast te bijten in een bepaald project waaraan je werkt, of om nog even dat ene dingetje af te maken en dan pas te lunchen. Maar dwing jezelf ook om een paar minuten pauze te nemen als je lichaam daarom vraagt. Het is echt niet verkeerd om af en toe een rondje te lopen. Sterker nog, die kleine pauzes gedurende de dag zorgen ervoor dat je hersenen kunnen opladen én dat er meer ruimte is voor focus en creativiteit.

2. Gebruik handige tools

Weet je best dat je pauzes in mag lassen maar vergeet je het simpelweg? Dan kunnen tools als een Apple Watch of FitBit helpen. Dit soort tools kunnen je eraan herinneren om even op te staan en te bewegen. Via je iPhone kun je ook bijhouden hoeveel stappen je zet op een dag. Je zou voor jezelf een minimum kunnen stellen en in de gaten kunnen houden of je wat meer moet bewegen om dat doel te halen.

3. Vermijd geen trappen

Moet je nog wel naar kantoor of woon je in een complex waar zowel een trap als een lift is? Kies dan wat vaker de trap dan de lift. We weten allemaal hoe lekker het is om met één klik op de liftknopjes boven te zijn, maar die trap zorgt voor net wat extra beweging.

4. Drink genoeg water

We weten allemaal wel hoe belangrijk het is om voldoende water te drinken op een dag. En waarschijnlijk realiseer je je ook dat je dat eigenlijk te weinig doet. Helemaal als je een hele dag zittend werkt, is het belangrijk om dit wel in de gaten te houden. Genoeg water drinken is niet alleen goed voor je overall gezondheid, maar zorgt er ook voor dat je minder snel uitdroogt.

5. Maak bewuste keuzes

Moet je nog een belletje met iemand plegen voor werk, of een andere taak doen die je prima staand kunt uitvoeren? Dan weet je wat je te doen staat. Helemaal fijn als je van je bureau een sta-bureau kan maken.

6. Denk om je houding als je zittend werkt

De belangrijkste tip is misschien wel om eens stil te staan bij de houding die je aanneemt als je zittend werkt. Door een hele dag zittend te werken kun je last krijgen van je rug en je hoofd. Er bestaan oefeningen die je achter je bureau kunt doen om je houding te verbeteren. Dat kan al een groot verschil maken. Vraag eens na op je werk of er iemand langs kan komen om te kijken of je stoel en bureau wel goed staan afgesteld op jouw lichaam.

Thuis aan het werk? Met deze 5 handige tips maak jij je huis een productieve plek

Reageer op artikel:
De hele dag zittend werken: door deze gewoontes aan te leren houd je het makkelijker vol
Sluiten