Zoveel fooi geven de meeste Nederlanders in de horeca
Fooi geven: het zit in de ene cultuur een stuk meer ingebakken dan de andere. Hoe zit dat met ons Nederlanders? De vuistregel is om tien procent op de rekening te doen. Maar doen we dat wel? En wanneer geven we geen fooi?
Dat de prijzen in de horeca oplopen, merken we allemaal. Een groot deel van de Nederlanders schrikt tegenwoordig als de bon op tafel komt na een avondje terrassen. Zou dat ook invloed hebben op de fooi die we geven?
Zoveel fooi geven we gemiddeld in Nederland
In Nederland is fooi geven vooral een kwestie van waardering: niet verplicht, maar wél fijn als je tevreden bent. Volgens etiquette-expert Jeannine Sok is een fooi van ongeveer 5 tot 10 procent van de rekening gebruikelijk bij goede service, zegt ze tegen BNNVARA. Radar-onderzoek bevestigt dit: bijna de helft van de fooigevers rondt het bedrag netjes af, terwijl ongeveer 34 procent altijd een vast percentage (5 à 10 procent) erbij doet. Slechts 1 procent van de Nederlanders geeft meer dan 20 procent fooi.
Wanneer wel en wanneer geen fooi?
De keuze om wel of geen fooi te geven in restaurants is afhankelijk van verschillende factoren. Zo zegt 38 procent van de consumenten áltijd fooi te geven na een uitgebreide lunch of diner, volgens recent onderzoek van Lightspeed. Daarentegen geeft ruim een kwart (27 procent) nooit fooi bij afhaal- of bezorgmaaltijden.
In het buitenland zit de hand wat losser op de knip: 17 procent van de Nederlanders geeft daar vaker fooi dan thuis. Ook in exclusieve restaurants zijn mensen royaler: één op de tien geeft dan vaker fooi – en ook een hoger bedrag. Daarnaast speelt sociale druk een rol bij het geven van fooi: vooral de jongere generaties (18-34 jaar) voelen zich meer onder druk gezet om fooi te geven wanneer de bediening aan tafel blijft staan tijdens het afrekenen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.nsmbl.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FScreenshot-33.png)