Roos Hooijer
Roos Hooijer Werk & Carrière 8 jul 2025
Leestijd: 2 minuten

Vraag je je af wat je collega eigenlijk doet? ‘Ghostworking’ wordt steeds groter

Werk je veel samen met andere collega’s? Dan is de kans groot dat je je weleens afvraagt hoeveel een ander eigenlijk doet. En dat is precies waar de term ‘ghostworking’ op slaat. Deze carrièretrend neemt toe in populariteit (en daar is je werkgever niet blij mee).

Waarom doen we massaal alsof we aan het werk zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is?

Wat is ghostworking?

Collega’s die wél online zijn op Teams (of welk platform er ook wordt gebruikt bij jou op kantoor), maar verder niet veel uitvoeren: het is blijkbaar een trend. Deze zogenoemde ‘ghostworkers’ doen alsof ze druk bezig zijn, maar dat is in werkelijkheid niet het geval. Wel creëren ze een beeld van iemand die hard aan het werk is, om maar niet door de mand te vallen.

We horen je denken: waarom zou je dit doen? Dan moet je wel heel erg veel lak aan je werk hebben, toch? Het zit blijkbaar dieper. Ghostworking is een trend met meerdere mogelijke oorzaken, die vaak afkomstig zijn vanuit een werkgever of persoonlijke struggles.

Waarom doen mensen alsof ze aan het werk zijn?

Bij een gebrek aan waardering of vertrouwen in medewerkers, doet iemand alsof hij of zij druk bezig is. Ook kan werkstress een grote rol spelen. Is de werkdruk hoog of zit iemand niet goed in z’n vel, dan is terugtrekken (aka ghostworking) soms een gevolg. Last but not least kan de liefde voor de baan weg zijn. Iemand is totaal niet meer betrokken en voert daarom maar weinig uit.

Dat ghostworking toeneemt, wil niet zeggen dat mensen lui of niet ambitieus zijn. Er speelt vaak meer op de achtergrond.

Is jouw collega een ghostworker?

Misschien vermoed je dat een collega keihard aan ‘ghostworking’ doet. Het vertraagt bepaalde werktaken, maar zorgt ook voor een negatieve sfeer. En bovendien is het irritant als je zelf keihard werkt, maar een ander de kantjes ervan af loopt. Trek je dan meteen aan de bel bij je werkgever? Je kunt eerst een aantal zaken uitproberen.

  • Zorg dat een takenlijst helder verdeeld is. Zo weet je wie voor welke taak verantwoordelijk is, en dat maakt de productiviteit van je collega meetbaar.
  • Houd bij wanneer iemands gebrek aan inzet jouw werkdag beïnvloedt. Komt dit té vaak voor, dan trek je aan de bel.
  • Blijf professioneel: roddelen, klikken en achter iemands rug om praten, gaat de werksfeer sowieso niet verbeteren.
  • Vraag je collega of je iets voor hem kan betekenen. Misschien speelt er iets waar jij de ander bij kunt helpen.

Appjes en e-mails na werktijd? Zo deal je met de ‘infinite work era’

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.