NSMBL Goede voornemens challenge: week 1 | Self-care

Welkom in 2020: het begin van een nieuw decennium maar vooral het begin van een nieuw jaar. Of het afgelopen jaar nou goed of slecht was, komend jaar moet beter worden en daarom bedenken we massaal een shitload aan goede voornemens.

We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben nog weleens moeite om ons aan die voornemens te houden.

Goede voornemens

Je hebt voor het einde van het jaar vast al een aantal goede voornemens op een rijtje gezet. Welke doelen wil je in 2020 behalen? Wil je eindelijk stoppen met roken, meer sporten of geld besparen? Het nieuwe jaar is een goed moment om eindelijk eens de versie te worden van jezelf die je écht wil zijn. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar gaat lukken, gaan wij met de NSMBL redactie een challenge aan. Dát is pas een stok achter de deur.

Self-care

In het nieuwe jaar mogen we best wat meer tijd aan onszelf besteden. Van self-care worden we creatiever, zelfverzekerd en productief, ook draagt het bij aan onze mentale en fysieke gezondheid. Hoog tijd om te onderzoeken wat het inplannen van meer self-care momenten voor onze mentale en fysieke gezondheid doet.

Ik vind het hoog tijd dat we allemaal iets beter voor onszelf gaan zorgen. We zijn vaak zo veel bezig met ons werk, vrienden en andere sociale activiteiten dat we onszelf dreigen te vergeten. Precies om die reden wil ik onderzoeken wat het voor je mentale gezondheid doet om wél die tijd aan jezelf te besteden.

In deze challenge ga ik, Fenna (redacteur bij NSMBL), in januari minstens twee self-care avonden per week inplannen. Om te zien wat er verandert, houd ik een journal bij met de resultaten van mijn challenge en deel ik elke week een artikel op NSMBL met mijn voortgang.

Voor jezelf zorgen

Er zijn allerlei manieren om voor jezelf te zorgen, van een maskertje tot een gezichtsbehandeling en van een yoga-klasje tot een massage, de mogelijkheden zijn enorm. Wat vooral belangrijk is bij het begrip self-care is dat je even een moment helemaal aan jezelf denkt en aan niemand anders.

Je hoeft je niet schuldig te voelen, alleen datgene te doen waar jij behoefte aan hebt. Je hebt aan niemand iets te bewijzen, hoeft je geen zorgen te maken wat anderen denken en bent alleen bezig met een moment voor jou.

Hoe pak ik dit aan

Een goede aanpak is van belang bij goede voornemens, want een goed begin van 2020 is het halve werk. Om ervoor te zorgen dat ik alles uit deze maand haal, ga ik iedere week één self-care moment buiten de deur en één moment thuis plannen om goed voor mezelf te zorgen.

Op deze manier haal ik het optimale uit mijn self-care routine en houd ik bij hoe mijn mentale gezondheid verbetert. Nu is het tijd om mijn eerste afspraken in te gaan plannen en de eerste week van januari te beginnen door beter voor mezelf te zorgen. I’ll keep you posted.

Reageer op artikel:
NSMBL Goede voornemens challenge: week 1 | Self-care
Sluiten