Een slaapexpert vertelt: dit moet je niet doen als je niet kunt slapen

Komt de vraag “waarom kan ik niet slapen?” regelmatig terug in jouw Google-zoekgeschiedenis? Dan is er een grote kans dat je steeds één ding fout doet, waardoor je elke avond meer moeite krijgt met in slaap vallen. Een slaapexpert legt uit wat die gewoonte precies is.

Slecht slapen

Of het nou komt door de volle maan of omdat je de hele nacht ligt te piekeren: er is niets vervelenders dan niet in slaap kunnen vallen. En als deze TikTok-hack om sneller in slaap te vallen niet helpt, wat kan je dán nog doen om toch nog in slaap te vallen? Het antwoord daarop is simpel: blijf niet in bed liggen.

Dat was waarschijnlijk niet het antwoord wat je verwachtte, dus we zullen het uitleggen. “One of the biggest mistakes that many of us make, myself included, is when we’re experiencing sleep difficulty, staying in bed and tossing and turning and thinking that if we just stay in bed a little bit longer, we’ll will ourselves to sleep,” vertelt slaapexpert Rebecca Robbins in een artikel van Well+Good.

Niet in bed blijven liggen

Ondertussen gebeurt er in jouw lichaam het tegenovergestelde, want als jij er altijd voor kiest om te blijven woelen en draaien in bed, dan koppelt jouw brein die activiteit aan het bed. Telkens als jij in bed gaat liggen, denkt jouw brein dus dat het tijd is om te gaan liggen piekeren in plaats van te slapen.

Gemiddeld doet een persoon er 15 minuten over om in slaap te vallen, vertelt Robbins. Als het jou na die 15 minuten nog niet is gelukt om naar dromenland te vliegen, dan is de kans groot dat je daarover gaat piekeren. Want waarom lukt het nou niet om in slaap te vallen? Je kunt nog maar zeven uur slapen, je moet er vroeg weer uit. En precies dán kan je er dus beter voor kiezen om op de reset-knop te drukken, en even uit bed te gaan. Geef je brein de kans om dit negatieve denkpatroon te doorbreken.

Netflixen

Het is geen slim idee om nog een aflevering van je favoriete Netflix serie te bingen, maar doe expres iets wat je saai vindt. Lees een saai boek, vouw de was op, kleur een kleurplaat in. Het liefste doe je dit zonder telefoon en met kaarslicht, zodat jouw ogen niet blootgesteld worden aan heftig licht.

Als je je weer moe voelt, probeer je gewoon opnieuw in slaap te vallen. Wedden dat het nu wel lukt?

Wil je vanavond lekker slapen? 9 tips voor een goede nachtrust

Well+Good

Reageer op artikel:
Een slaapexpert vertelt: dit moet je niet doen als je niet kunt slapen
Sluiten